Svar: Afvænning af sut - 4 mdr.
3. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Når man kun er 4 måneder gammel, så er det helt naturligt at man har brug for sin sut. Jeres datter har brug for den, når hun er ked af det og skal trøstes og beroliges, hun har brug for den, når hun skal sove, fordi den hjælper hende med at finde ro og koble fra og hun har også brug for den, hvis hun f.eks. har lidt mavekneb ...
Hun må derfor gerne få sut - men det I skal være opmærksomme på nu er, at hun naturligt vil vågne hyppigt, hun vil have flere opvågninger i sin søvn, hvor hun kan ligge og virrer med hovedet, småklynke, smaske og virke søgende - men hvor hun ikke nødvendigvis behøver sutten hver gang, men i stedet skal hjælpes med at skifte stilling, beroliges med hænder, kærtegn, små ord som ssh-ssh eller lignende. Det er altså ikke et spørgsmål om at hun skal afvænnes med sut, men at I nogle gange skal prøve at få hende videre i søvnen uden per automatik at komme sutten i munden på hende :)
Det er også vigtigt at I er opmærksomme på at hun netop med den alder hun har, godt kan virke søgende om natten, fordi hun måske har behov for ekstra mælk. Det kan derfor være en god idé at begynde at tilbyde hende lidt ekstra mælk i løbet af dagen og aftenen og hun vil så måske begynde at søge det mindre om natten - hendes behov for at sutte om natten kan blive mindre ...
Det at I stille og roligt nu arbejder på også at skabe en rytme, hvor hun får flaske inden hun skal sove, så hun får stillet sit suttebehov på denne måde, vil også hjælpe jer. Nogle gange vil hun så måske kunne falde i søvn helt uden sutten og andre gange vil hun have behov for at få sutten, fordi den netop giver den ro, som hun har behov for og det er helt okay. Hun må således gerne få sutten, når hun skal sove, hvis hun viser behov for det og også et par gange i løbet af natten, hvis hun har behov - men prøv at undgå at hun får den hele tiden og prøv at vurdere om behovet er noget andet end et suttebehov ..:)
Prøv evt. at trække en stofble igennem sutten, så hun også har en klud hos sig og måske den med tiden vil give hende lidt ekstra tryghed og være med til at gøre at hun på sigt kan undvære sutten bedre ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske