Brev:
Mad igen - 6 mdr.
2. april 2013
Alder:
6 mdr.
Mad igen - 6 mdr.
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar omkring min yngste søns dagslure. Det virker til, at hans rytme er bedre til en kort formiddagslur og en længere middagslur. Hen over påsken har vi ladet ham sove flere lure på altanen, og det går væsentlig bedre med at sove selv. Rekorden er 1 time og 45 min :)
Skemaden går lidt op og ned, om lidt er han 7 mdr. og jeg skal derfor til at skære ned på amningen. Jeg prøver lige at skitsere hans madplan for dagen:
Kl. 5-6: ammes fra det ene bryst
Kl. 7.30-8: øllebrød med pæremos + vand i glas
Kl. 8.45: ammes fra hvert bryst og puttes til lur, når vi går med storebror
Kl. 11: hirsegrød med frugtmos + vand i glas
Kl. 12-13: ammes fra hvert bryst
Kl. 13-13.30: puttes til lur
Kl. 15: lille portion sveskemos med jern og laktulose + ammes
Kl. 17: grøntsagsmos + vand i glas
Kl. 18-19: ammes fra hvert bryst
Kl. 19: puttes til natten
Kl. 2-3: ammes fra det ene bryst
Tiderne for maden kan ikke rigtigt rykkes, da det skal passe med bringning og afhentning af storebror, som jeg altid gør.
Når jeg skriver "ammes fra hvert bryst" er den ene amning ca. 20 min. efter måltidet og den anden er umiddelbart inden han puttes til lur/til natten.
Når han spiser, virker han meget lidt interesseret i maden. Han flagrer rundt, og det er svært at ramme munden, når den endelig er et par centimeter åben. Det er vældig frustrerende. Han får altid en skive agurk, rugbrødsbjælke, gulerod eller en ske at sidde med selv.
Jeg ved ikke, om han ikke er sulten nok eller hvad det er, men jeg får en fornemmelse af, at han spiser for vores skyld mere end for sin egen. Som om "jeg kan da godt åbne munden lidt, når du alligevel sidder der med skeen".
Jeg er meget i tvivl om, hvor stor en indsats jeg skal gøre for at han spiser.
Bør jeg fortsætte som nu på hans præmisser, hvor jeg pænt venter til han allernådigst åbner munden (ja, sådan føles det lidt), eller skal jeg stoppe med at made ham, hvis han ikke virker interesseret og så er der ingen mad før næste måltid, selvom han kun har spist et par skefulde eller ingenting? Lige nu ammer jeg ham jo kort tid efter måltidet, men snart skal jeg jo stoppe med det. Jeg vil jo gerne sikre, at han får nok at spise, og samtidig skal spisesituationen helst være hyggelig, uden at jeg bliver frustreret over den lille nærmest hermetisk lukkede mund.
Jeg er meget alene med de to drenge, da min mand arbejder meget, så jeg kan desværre ikke overlade så mange af måltiderne til ham (selvom jeg dog gør det hver gang han er hjemme).
Jeg vil i øvrigt gerne lære den lille at drikke af en sutteflaske eller tudekop, så jeg nemt kan give ham lidt at drikke, når vi er ude at huset. Det er som om han slet ikke forstår, hvad det er til, når jeg forsøger med en af delene. Han ser vældig glad ud, når jeg giver ham flaske eller tudekop, krammer og bider i den, men sutter ikke som sådan på den. Hvordan griber jeg det an?
Tusind tak for en rigtig god brevkasse! Jeg er virkelig glad for dine råd!
Med venlig hilsen
Mette