Brev:
Vil ikke sove alene - 16 mdr.
2. april 2013
Alder:
16 mdr.
Vil ikke sove alene - 16 mdr.
Hej Helen,
Tak for dine svar, som vi har fået tidligere, der har været meget vi har, kunne bruge.
Nu står vi over for et nyt/gammelt problem om at vores datter, der bliver 17 måneder i næste uge, har svært ved at falde i søvn alene om aftenen.
Vi har haft en del problemer med vores ene nabo og har det stadig en gang i mellem. De har larmet en del i form af musik og store skænderier, altid om aften og natten. Dette har medvirket til at vores datter har vågnet af det og ikke kunne sove igen før langt ud på natten.
Derudover har hun søgt meget tryghed og virket meget påvirket af deres skænderier. Derfor har vi en periode haft lagt hende mellem os, for at hun kunne mærke vi var der og at det ikke var far og mor der var oppe og skænes. Vi ved ikke om dette var en dum idé at gøre, ved bare ellers ikke hvad vi skulle have gjort. Der er kommet mere ro på vores naboer, der kommer dog stadig nogle store skænderier der inde fra og kan også være nogle dage i træk.
Nu står vi over for det problem at vi ikke kan få hende til at sove i sin egen seng. Enten vågner hun efter at have sovet et stykke tid eller også skal vi inde hos hende mellem 2 og 8 gange i løbet af natten. Hvis hun bliver lagt før kl. 20 sover hun mellem 1 time til 1 ½ og så kan vi ikke få hende til at sove før først på natten også selv om hun ligger i sengen og lyset er slukket. Når hum sover mellem os, sover hun hele natten og vi hører ikke en lyd fra hende.
Det skal lige siges at vi ligger hende i hendes egen seng hver aften og det skal også lige siges, når naboen larmer og er op og skænes tager vi hende ind til os, for at give hende tryghed. Lige nu kan vi ikke finde ud af om det er vores behov at vi gør det eller om det er hendes. For hun virker ikke så påvirket af det mere og hun vågner ikke lige så hurtigt som hun gjorde i starten. Vi tager dog hende først ind når hun begynder at give lyd fra sig. Vi synes det er meget svært at finde ud af hvad vi skal gøre i denne situation.
Derudover er der tit hvor hun klynker og ikke rigtig græder. Hvor længe skal vi lade hende ligge inden vi går ind til hende og inden hun vågner helt op eller begynder at græde rigtigt?
Når vi ligger hende i sin egen seng, skal vi holde hende i hånden til hun falder i søvn og dette kan nogle gange tage op til en timer eller mere. Også selv om hun er træt. Når vi tager vores hånd til os, begynder hun at ”græde”. Man kan høre det ikke er rigtigt gråd. Hvor lang tid skal vi lade hende ligge og ”græde” inden det går over i rigtig gråd og er det bedst at gå ud af værelset. Vi ved ikke hvordan vi skal vende hende af med denne vane på den bedst mulige måde.
Vores største ønske er at hun kan falde i søvn selv og sove i hendes egen seng. Også selv om der er larm fra naboen.
Håber det giver mening og ikke er alt for rodet det vi har skrevet.
Med venlig hilsen
De fortvivlede forældre