Svar: 18 mdr og en umulius når han skal sove
2. april 2013
Alder:
18 mdr.
Kære mor til umulius :)
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 18-20 måneders alderen komme ind i en periode, hvor de vægrer sig mod at sove og hvor de også vågner med gråd om natten. Det handler om at de i denne alder, begynder at få lidt mere farefornemmelse.
At jeres dreng har farefornemmelse betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
Det er således helt normalt at jeres dreng har rigtig svært ved at sove netop nu - det hænger sammen med hans alder og den udvikling han lige nu går igennem. For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Det er vigtigt at I giver jeres dreng den nærhed og ro som han lige nu viser behov for, gør ham tryg, når han skal sove og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten. Det er rigtig fint at du om aftenen læser godnathistorie og bruger tid på ham, når han skal sove. Som du selv er inde på, så er det godt at få flasken fjernet og i stedet er det fint med lidt grød og mælk i køkkenet før han kommes i seng.
Det vil være en god idé også at tale lidt med ham om dagen og alt hvad der er sket. På den måde kan du hjælpe ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.
Der må gerne være lidt dæmpet belysning på hans værelse og døren må gerne stå åben, så han kan høre dig, hvis du går fra ham. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg.
Som jeg læser dit brev, så puttes han, du går fra ham og han ligger og pludrer for sig selv i ca 1 time. Herefter bliver han rigtigt ked af det, du går tilbage til ham og ofte sætter du dig med ryggen til ham og tilsidst falder han i søvn ...
Min umiddelbare tanke er, at det ikke lyder som om at puttetidspunktet er helt rigtigt. Det lyder som om at jeres dreng måske bliver puttet for tidligt og derfor ikke er parat til at sove, når du putter ham ... Derudover så anbefaler jeg ikke at man sætter sig med ryggen til ham. Når du gør det, så gør du ham ikke tryg, men faktisk det modsatte - du er dre, men giver ham ikke kontakt og du opfører dig derfor mærkeligt. Det gør at han naturligt ikke kan sove, men ligger og holder øje med, hvorfor du opfører dig sådan. Tilsidst falder han i søvn - men ikke fordi han er tryg ved at skulle sove, snarere, fordi han er så træt, at han ikke kan kæmpe imod søvnen mere ...
Det er rigtig vigtigt at I søger for at han følger en fast plan i løbet af dagen. Fast tidspunkt at stå op på hver morgen, fast sovetid i løbet af dagen, faste spisetider osv. og ud fra dette fast tidspunkt at blive puttet på om aftenen og lige nu måske blive puttet 45-60 minutter senere end han bliver, så han kan falde i søvn i løbet af 10-15 minutter imens du så sidder der, læser for ham, taler om dagen osv. så han trygt og roligt kan lægge sig til at sove - netop fordi du er der nærværende og giver ham den kontakt han naturligt søger ...
Hvis du vil lære ham at sove, uden at du behøver være der, så kan det være en god idé at bruge det jeg kalder for "strygetøj-metoden". Det handler om at du putter ham og derefter, så stiller du dig i nærheden, så han kan se dig, høre dig og tale lidt med dig, samtidig med at du laver noget praktisk som at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove. I har ikke ryggen til ham, men giver ham naturlig kontakt, samtidig med at I forklarer at det er sovetid og også betrygger og beroliger.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", - hvilket vil have betydning - det er vigtigt at han selv lægger sig ned og at du ikke igen og igen rent fysisk lægger ham, hvorefter han som en fjeder rejser sig op. Når han kalder på dig, kan du svare ham "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at du ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og du betrygger og beroliger og lader ham mærke at du stadig er der, du gør ham tryg :)
De fleste børn vil, når de er 1.5 år gamle, trives med en lur midt på dagen, f.eks. 2-2.5 times middagssøvn mellem kl 12/12.30-14.30 og om aftenen kan han så komme i seng kl ca 20 og sove til kl ca 7 - altså ca 11 timers nattesøvn.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske