Brev:
Lærer at sove på eget værelse
2. april 2013
Alder:
3 år, 1 mdr.
Lærer at sove på eget værelse
Hej Helen.
Først vil jeg sige tak for en kanon god brevkasse. Den har jeg brugt mange timer på at sidde og læse forskellige emner. Mange spørgsmål/svar har jeg selv kunne benytte.
Jeg læste tidligere idag et svar du havde givet til et forældre par om 3 årig sover i forældres seng. Der skrev du til sidst, de skulle se tidligere svar fra dig om at lærer at blive tryg ved eget værelse og egen seng. Det er netop det vi har brug for at lærer.
Først lidt baggrundsviden:
Vi har kun Oliver der lige er blevet 3 år. Vi har næsten altid haft problemer med søvnen og ham. Det sidste års tid, har vi tumlet med at han vågnede ca 2 timer efter putningen, og var vildt ked af det og nærmest skreg nej, nej, nej.
Det lærte jeg ved at læse herinde var natteangst, og snakkede efterfølgende med min sundhedsplerske om det. Det blev afhjulpet ved at hans seng kom ind til os.
Nu er vi bare kommet ud i at han kun vil ligge i vores seng.
Han startede i Børnehave i Dec og det er gået rigtig godt, han er stadig blebarn og virker ikke til han har travlt med at komme af med den.
Siden jul har han gået meget op i at spille wii og Nintendo (Super Mario). Det begrænser vi meget da han ellers godt vil spille hele dagen. Han spiller ca 2 timer om dagen, og mindre når han er i børnehave. Vi har en klar aftale om at om morgenen inden morgenmad og efter aftensmaden må han ikke spille, og det acceptere han.
Vi synes selv vi har opdraget ham godt, til ikke at blive hysterisk når vi siger nej. Han kan godt spørge flere gange om det samme, og acceptere så tilsidst et nej.
Siden min mand begyndte at arbejde sidst i feb, efter længere tids arbejdsløshed, ville han gerne have vi lå inde sammen med ham indtil han sov. Inden påske gjorde det hellere ikke noget, da han sov efter 5 min. I Påsken havde vi overnattende gæster, og så tog det lige pludselig over 1 time at falde i søvn selv om han var træt.
Da gæsterne tog hjem i søndags, sagde vi han nu skulle sove selv. Hans svar var: Så græder mig bare. Vidste ham mit lille smil og sagde det behøvede han ikke, for vi var lige inde i stuen og selv om han græd ville det ikke hjælpe noget. Der var ingenting med ham da han blev puttet, lagde sig pænt til at sove. Igår protesterede han lidt ca 3-4 min, men vi holdt fast i han skulle sove selv, og han græd ikke da han faldt i søvn.
Han vågnede tilgengæld 2 timer efter og var vildt ulykkelig, så det endte med vi gik i seng, men det hjalp først da han lå oppe imellem os. Jeg synes det er lidt hyggeligt, for han sover hele natten når han ligger der. Problemet er det gør vi ikke, for han ligger meget uroligt.
Så hvordan lærer vi han og at blive tryg og glad for han eget værelse og seng.
Vi har ikke travlt med det, vil gerne gøre det stille og roligt.
Hilsen