Svar: Uro hver eneste nat
2. april 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af hvordan putning foregår i vuggestuen, hos far og hjemme hos dig. Det er tydeligt at jeres dreng har rigtig meget brug for trygheden og nærhed og det er helt naturligt at han hos dig, søger dette ekstra. Du har sandsynligvis altid være meget omkring ham og har også selv haft behov for at have ham nær dig og det er klart, at dette spiller ind på hans søvnvaner nu. Han har ikke rigtig kendt til andet, når han sover hos dig ...:)
Jeg forstår dog godt at du gerne vil have ændret rutinerne lidt og det kan også sagtens lade sig gøre. Og jeg tænker at det vil være rigtig godt at gøre det i mindre etaper, ændre en ting af gangen.
Det er fint at holde fast i at han skal falde i søvn i sin seng og forbinde egen seng og værelset med stedet, hvor han sover. Og det er rigtig godt at du læser godnathistorie, synger et par sange og kysser godnat. MEN - det er vigtigt at du nu ikke længere lægger dig og holder om ham i hans seng. Du skal være der, du skal give ham fysisk kontakt og nærhed, men I skal ikke længere ligge i ske.
I første omgang skal du sidde ved siden af ham og du skal prøve at fornemme om du skal sidde i fodenden af sengen, på kanten af sengen eller om du kan sidde på en stol ved siden af ham. Måske er du nødt til at starte med at sidde i sengen (i stedet for at ligge ned), så han stadig kan have fødderne på dig, mærke dig, din varme osv. og så senere flytte ud og sætte dig på en stol.
Og så skal han have noget andet end dit hår. Han skal have en puttebamse, en klud - måske en gammel t-shirt, pudebetræk eller lignende af dit, som dufter af dig. Så han stadig har fornemmelsen af at have noget af dig tæt på sig, som han kan nulre, kramme osv. Men så dit hår nu erstattes af noget nyt. Du skal stadig være der, men opfordre til at han bruger det andet.
Når og hvis han protesterer, så må du tale stille og roligt til ham - "jeg sidder lige her skat, nu læser jeg, læg dig ned, nat-nat" osv. Du skal gøre de samme ting som du plejer, læse, synge de samme sange, berolige og betrygge, men holde fast i at du nu sidder og at du ikke ligger og holder om ham.
I takt med at han lærer at falde i søvn uden at han behøver være i din favn, men kan have dig ved sin side, så kan du begynde at lære ham at sove, imens du laver noget praktisk. Her kan du indføre det jeg kalder for stryge-tøj-metoden.
Det handler om at du putter ham, som du plejer med godnathistorie, sang osv. og derefter, så stiller du dig i nærheden, så han kan se dig og høre dig og laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen. Du skal stå på værelset eller lige uden for døren - han skal kunne se dig fra sin seng og han behøver ikke stige ud af sengen, for at se om du er der.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan du så verbalt betrygge ham ved at fortælle at du er der og holde fast i at han skal sove.
Du kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", du kan svare når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at du ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og du betrygger og beroliger og lader ham mærke at du stadig er der, du gør ham tryg :)
Stille og roligt kan denne metode så udvides til at du begynder at hente noget mere tøj og derfor har en grund til at gå kortvarigt fra ham. "Jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler til ham, end at "nu skal du sove, så nu går jeg" - som han ofte vil protestere imod. Når du henter tøj, så er der ikke på samme mådekrav om at han skal sove og han ved at du kommer igen. Og ofte vil han naturligt falde i søvn, når han oplever at det er rigtigt det du siger - når du går, så kommer du med tøj i favnen og du laver kedelige ting, når han skal sove.
Det er vigtigt at han nu lærer at falde i søvn uden at have dig fysisk helt tæt på, uden at ligge i ske. Hvis han forbinder det at sove med at være helt tæt på dig på denne måde, så vil han naturligt søge dig om natten, når han vågner af en drøm eller bare når han skifter fra et søvnstadie til et andet. vi vågner alle sammen flere gange i løbet af natten og sikrer os at alt er, som da vi faldt i søvn - når vi i vores underbevidsthed mærker at det er som det skal være, så sover vi videre, men hvis hans underbevidsthed fortæller ham, at du skal ligge og holde om ham, så vil han naturligt ikke kunne sove, før du kommer og ligger hos ham igen ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske