Svar: Vågner konstant om natten - 12 mdr.
1. april 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Anna
Tak for dit åbne og ærlige brev og velkommen til :)
Lad mig starte med at sige, at jeg bliver dybt berørt af at høre at din mand er alvorligt syg og ikke kan helbredes. Det må have været og må stadig være meget meget svært for jer og jeg ønsker jer alt det bedste!
Du skriver at I har forsøgt alt for at få din datter til at sove. Du har læst rigtig meget om børn og søvn, hvilket også fremgår tydeligt af dit brev og dine overvejelser om, hvad problemstillingen er. Du fortæller også at hun er set af flere læger, specialister, alternative behandlere osv. og ingen har kunne finde nogen fysiologisk årsag til at lillepigen ikke sover. Og faktisk er der måske ikke en fysiologisk årsag ...
Kunne det ikke tænkes at jeres datter er naturligt påvirket af den svære situation I som familie er i? Jeg tror umiddelbart at hun er en meget følsom lille pige, der hele vejen igennem har reageret på de ting hun oplever gennem jer. At det er svært for jer, netop fordi far er så syg. Jeg kan tydeligt fornemme at du kæmper for hende, at du gør alt hvad du kan, for at hun skal have det godt og du lyder til at være meget opmærksom og meget omsorgsfuld - men det ændrer desværre ikke på, at hun naturligt mærker uroen, uvisheden og kan være "stresset" over at far er syg. Hun forstår det naturligt ikke, men hun mærker det og hun reagerer på de reaktioner og følelser I har, langt før I nok selv er bevidste om at I har dem ...
Jeg tænker derfor at jeres datters søvnproblemer ikke handler om at du gør noget forkert, at hun har dårlige søvnassociationer, en forkert dagsrytme, ondt i ørerne eller andet - men at det handler om at hun på grund af den svære situation I er i, naturligt har svært ved at sove.
Og hvad skal du så gøre ... Jo det første er naturligt at sikre hende så ensartet en rytme i løbet af dagen som muligt. Og den plan du sender, lyder rigtig fin. Du skal naturligvis sikre at hun får både mælk og mad nok hele dagen igennem - og hun må godt få 2 flasker mme i døgnet lige nu. Det lyder til at de hjælper hende og er med til at give lidt ekstra ro og overskud. Og flaskerne kan trappes ud i løbet af de næste måneder og ikke lige fra den ene dag til den anden - det skal ske gradvist samtidig med at du indføre et nyt putteritual, som hun kan trives med på sigt. ...
...
Flasken når hun puttes gør at hun sover i løbet af få minutter og sammen med denne flaske må du gerne indføre at du f.eks. synger for hende, så hun kender en bestemt sang og forbinder denne med at sove. Hun må også meget gerne nu få en puttebamse eller putteklud, de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig og bruge den bevidst og den vil være god at introducere sammen med flasken nu og så kan den stille og roligt tage over, når flasken trappes ud.
Og det er netop vigtigt på sigt at trappe ud af flaskerne, altså give hende mindre og mindre mælk, så hun tilsidst kan undvære eller i stedet kan nøjes med at få lidt mælk af en kop. De to flasker hun får om natten må hun altså lige nu gerne få, men prøv at give hende lidt mindre mælk i flaskerne, så hun tilsidst ikke behøver dem. Stille og roligt og gradvist - mælkebaren lukker ikke fra den ene dag til den anden, så bliver hun alt for ulykkelig.
Det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove, og hvis det er hendes egen seng, så skal hun forbinde sin seng med søvn. Det er vigtigt at hu, når hun vågner kan se og registrere at hun ligger samme sted, som hun faldt i søvn. Om hun skal sove tæt ved dig, i egen seng eller i din seng, på eget værelse, på en madras med dig på gulvet eller hvad der nu er behov for, må du prøve at vurdere. Ingen faste regler her, du skal gøre det du fornemmer virker bedst og vil give jer alle den bedste søvn og mest rolige nat.
Og så skal du gøre alt det gode du allerede gør!
Og derudover vil jeg faktisk anbefale dig, at du kontakter jeres læge. I særlige situationer kan man udskrive Melatonin på recept. Melatonin er et søvnhormon og det bruge blandt andet til børn med autisme, som på grund af dette sover rigtig dårligt. Melatonin skal ikke bare gives til børn "der sover dårligt". De fleste søvnproblemer kan løses ved at finde ud af, hvad søvnproblemet skyldes, indføre nye rutiner og på den måde hjælpe både barn og familie. Men nogle gange kan Melatonin være en idé og lægen må hos jer vurdere, om det kunne være en hjælp. Jeres situation er helt speciel, og jeg synes det er relevant at du drøfter denne mulighed med jeres læge.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Stort knus herfra og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske