Brev:
Vågner konstant om natten - 12 mdr.
1. april 2013
Alder:
12 mdr.
Vågner konstant om natten - 12 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på 12 måneder. Kun tre gange i sit liv har hun sovet ca. 3 timer i træk - ellers sover hun højst en time ad gangen. Sådan har det været siden hun kom til verden. Derfor har det været en udfordrende tid at være på barsel, og jeg er stadig meget påvirket af søvnmangel i det daglige.
Sundhedsplejerske og læge har hele tiden sagt, hun med tiden vil sove mere sammenhængende, men jeg er snart ved at opgive. Min mand blev desværre syg af kræft, da jeg var gravid. Trods hans unge alder kan lægerne ikke længere tilbyde ham en helbredende behandling, og derfor er det af stor betydning for mig, at vores datter begynder at sove mere sammenhængende om natten nu, så jeg i højere grad kan nyde vores sidste tid sammen uden at være så meget i søvnunderskud.
Under min barsel har jeg flere gange været ved lægen, ørelægen, børnespecialist, kiropraktor, kranie sacral terapi osv. med hende - dog uden de har kunnet sige, der var noget fysiologisk i vejen med hende og uden, det har hjulpet. Har også prøvet med en kugledyne til hende. Min mor har prøvet at tage sovevagten tre gange, men synes, det er for hårdt. Jeg har fuld forståelse og ønsker desuden også at løse min datters søvnproblem frem for at få andre til at være hos hende om natten.
Min datter er født til tiden og fik udelukkende min mælk de første 4 mdr. - hun fik hver anden eller tredje time døgnet rundt, også om natten - herefter begyndte jeg at supplere med mos og grød samt MME. Min datter har altid været glad og tilfreds i dagtimerne, men om natten vågner hun gerne mellem 9 og 21 gange og græder eller skriger. Hun har altid været forholdsvis nem at putte, problemet består udelukkende i de mange opvågninger.
De første par mdr. sov hun stort set ikke i dagtimerne. Hun græd dog ikke, var glad og rolig. Herefter begyndte jeg på en fast rutine og dagsplan, inspireret af dine dagsplaner svarende til hendes alder gennem tiden - og så begyndte hun at sove en time til formiddag og en time til eftermiddag. Hun har altid spist og drukket godt i dagtimerne, og har stort set ikke været syg (før hun begyndte i vuggestue for 2 måneder siden).
De sidste måneder har dagsplanen været:
6.00: Er glad, vil op og kommer op
7.00: Havregrød + vand af kop
9.00: Formiddagslur (1time)
10.00: Brød m. smørbart pålæg, lidt grønt + vand af kop
12.30: Som ovenover
13.00: Eftermiddagslur (1time)
15.00: Frugt, en ostehaps og lign. + vand af kop
17.30: Aftensmad (det samme som os)
18:30: Aften bad
19.00: Godnatgrød + vand af kop
19.30: Putteritual
20.00: Godnat
Hun har ligget i egen vugge eller seng ved siden af min seng, siden hun kom til verden. For en sikkerheds skyld med lidt løftet hovedgærde i perioder hvis nu, der alligevel skulle være noget med ørerne. Den sidste måned har hun dog ligget i min seng sammen med mig, da hun har været meget syg efter start i vuggestue, og da jeg tænkte, det måske kunne hjælpe på de mange opvågninger. Det har det dog ikke gjort.
I vuggestuen sover hun dog kun en halv time til formiddag og en halv time til eftermiddag. Hun får 200 ml MME i forbindelse med putteritualet om aftenen, og så får hun gerne 200 ml MME fordelt på to flasker i løbet af natten.
Jeg har prøvet at fjerne de to flasker om natten. Det resulterede i 10 nætter, hvor hun stod og skreg i sin tremmeseng i flere timer i træk kun afbrudt af små perioder, hvor hun lagde sig ned for at samle kræfter til en ny skrigetur. Hun kan skrige så meget, så hun brækker sig. Eller laver stort i bleen. Hun bliver virkelig gal, men der kommer også tårer, så jeg er i tvivl, om hun er ked af det eller gal. Jeg prøver at berolige hende, aer hende og giver hende sutten. Hjælper hende med at komme ned at ligge igen, og tager dynen over hende. Godnat, nu skal du sove. Men intet hjælper.
Jeg gav op efter 10 nætter, da det blev for hårdt. Så nu får hun flaske igen om natten. Hvordan bryder jeg denne vane? Hvor længe må et barn skrige/græde? Jeg er i tvivl, om hun stadig har brug for flasken, siden hun kan skrige så meget og i så lang tid.. Men er også i tvivl om hendes konstante opvågninger vil stoppe af den simple grund at fjerne et par flasker? Hvad er 'normalt' at bruge af nætter, når man skal afvænne sit barn fra flasken? Men vigtigst af alt: Hvad kan jeg gøre, for at kunne holde til den hjerteskærende gråd og hendes skrig? Det er svært, når trøst ikke hjælper, at stå fast på sin beslutning om, at mælkebaren er lukket for natten.
Når hun får en flaske om natten, sover hun allerede efter to minutter. Når jeg blot giver hende sutten, hjælper hende med stillingskift, beroliger osv., kan hun være vågen op til en time eller halvanden. Og det kan godt forekomme flere gange om natten. Derfor tror jeg, hun har vanebetinget afbrudt søvn, måske grundet flasken som søvnassociation.. Men jeg ved det ærlig talt ikke. Jeg har læst en del bøger - også dine. De har givet mig en god forståelse for babys verden, og hvad der kan forårsage urolig søvn. Måske min datter blot er meget temperamentsfuld og viljefast om natten? Hun har altid været 'foran' motorisk, sprogligt osv. Hun er ret kvik og meget nysgerrig. Og som sagt en glad pige i dagtimerne. Hun er vores et og alt, og jeg giver hende al den kærlighed og det nærvær, jeg kan – hun får masser af kys, knus og fysisk kontakt i dagtimerne.
Jeg synes, jeg har været meget tålmodig samt gjort det, der står i bøgerne.. Helen, hvis blot min datter kunne begynde at sove 3 timer i træk om natten, ville det gøre en stor forskel i min verden..! Jeg håber inderligt, du kan hjælpe. Jeg ved, at 'kroppen husker', at hendes krop jo er vant til at vågne op, men jeg synes, jeg skaber trygge og goder rutiner og ritualer omkring hende, og har gjort det så længe, jeg husker, så hvor lang tid skal der gå, før hun begynder at sove sammenhængende?
Det blev en lang tekst – du er velkommen til at redigere og afkorte i teksten.
Kærlig hilsen
Anna