Svar: At rytmen ryger er nærmere reglen end undtagelsen
1. april 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at I er glade for min bog om "Børn og Mad" og bruger mine dagsplaner :)
Det lyder også som om at jeres dreng trives på alle områder og det I oplever lige nu hænger naturligt sammen med hans alder og den udvikling han går igennem - han er rigtig godt igang med separationsfasen. Det betyder at han er igang med at adskille sig fra jer, han øver sig på at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, han sidder ikke længere så meget på skødet, men opholder sig på gulvet, øver sig i at krybe, kravle, rejse sig ved tingene osv.
Og det betyder igen, at han har en stor motorisk uro, når han skal sove. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro, det er svært at slappe af i kroppen, han virker rastløs og kan ikke ligge stille. Og samtidig har han også en stor mental uro, det er svært at se jer gå ind i et andet rum, han forstår ikke hvor I er og har lige nu ekstra meget brug for at se jer og mærke jer, for at vide at I ikke er forsvundet. Derfor kan han virke mere pylret og ked af det, klyngende, vil helst være på skødet - lidt forvirrende, fordi han på den ene side vil selv og kravler ud i verden, og på den anden side klynger sig og viser ekstra stort behov for nærhed.
Den mentale udvikling handle også om lysten til at opleve og mærke verden, lære, fornemme, føle, opleve. Det er rigtig svært at sige fra overfor alle oplevelser og stimuli, det er svært at lægge sig til at sove og rigtig mange børn vil især i 8-10 måneders alderen protestere højlydt, når vi kræver at de skal sove. De vil ikke sove, det er nærmest en slags "jeg vil hellere opleve end sove", "Jeg vil ikke gå glip af noget". Men stadig er søvnen vigtig og det er for tidligt kun at få en lur dagligt.
Det er derfor en god idé at holde fast i at jeres dreng stadig skal have sin formiddagslur og sin middagslur. Men lurene kan godt være korte lige nu. Mange børn sover i denne alder ikke mere end 2 ½ time samlet i løbet af dagen - f.eks. en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 1 ½ time - og det er okay.
Jeg vil derfor foreslå dig at du prøver at putte jeres dreng senere til formiddagsluren, så du er sikker på at han er træt nok til at sove, når han puttes. Han kan f.eks. blive puttet kl 10 i stedet ... eller måske endda lidt senere, sove 45 minutter, komme op og så blive puttet til middagslur kl 14-15.30 som nu - det er helt okay.
Det er vigtigt stadig at holde fast i at han står op til samme tid hver dag, så han ikke begynder at sove ekstra længe og naturligt derfor rykker hele sin rytme i løbet af dagen. Det er også en god idé at holde fast i at han som udgangspunkt ikke ammes om formiddagen, fordi det kan mætte ham, så han ikke spiser så meget frokost - modsat, hvis det er det der skal til, for at han får fysisk og mental ro til at kunne sove, så må du gerne lægge dig med ham og amme ham der.
Inden middagsluren kan han få en kop lun mælk. Han må godt få lidt lun sødmælk og måske en banan - det kan han også få, hvis I er ude og han ikke vil ammes, når I er i byen, fordi der sker for meget. Han kan naturligvis også få en flaske, hvis du har lyst til det. Nogle har slet ikke lyst til at introducere en flaske og man kan naturligvis diskutere behovet, for andre familier fungerer det rigtig godt, det virker og giver den ro der er behov for, for at alle trives ....
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og falder som nu i søvn igen
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl 10-10.15 og sover her måske 45 minutter
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskellige smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk ligesom nu, vand af kop.
Ammes og/eller tilbydes banan og en kop mælk og puttes til middagslur - gerne i barnevognen og sover her måske 1.5 time, puttes ca kl 14-14.30 efter behov.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Tilbydes også gerne lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemaden er udgangspunktet - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet. Det kan f.eks. være en flerkornsgrød, mysligrød eller havregrød. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover herefter videre uden mælk til næste morgen tidlig.
En rytme som dette er helt super foro et barn på 8-9 måneder og rytmen og dermed også behov for søvn vil sagtens kunne ændre sig igen, når jeres dreng bliver lidt ældre. Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske