Svar: Flytning af spisetidspunkter
1. april 2013
Alder:
4 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Mange børn vil naturligt når de får flaske, have en rytme, hvor de spiser, når de vågner og ikke før de bliver puttet - og det er okay, det skal de have lov til. Dette ændrer sig naturligt stille og roligt i takt med at de bliver ældre og begynder med lidt skemad og på den måde arbejder tiden for jer :)
Når jeres lille pige kommer rigtigt igang med skemaden, så vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes flaske inden hun skal sove. På den måde får hun begge dele og mælk bliver en naturlig del af hendes putteritual.
Når hun ikke får skemad, så kan I gøre det, at hun får flaske, når hun vågner og virker sulten og parat til det. Hvis hun er vågen i et par timer, så må I gerne give hende lidt flaske igen at sove på - hvis hun kun er vågen kortvarigt, så vil hun sandsynligvis falde i søvn uden at få flaske først. Nogle gange vil det også være sådan at hun måske får flaske midt imellem hun er vågnet og inden hun puttes igen og det vil være helt okay.
Det er naturligt at hun vil sove længere lure, hvis hun får flaske inden hun puttes, fordi der vil gå længere tid, før hun vågner op og er sulten ... modsat, vil det jo også være sådan, at hvis hun tager en lang lur på 2-3 timer, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner op, og kan ikke vente med at få flaske til hun så skal sove igen. I er lige nu nødt til at prøve at være lidt fleksible omkring hendes behov for mælk og rytme - igen, så arbejder tiden for jer :)
Jeg vil gerne give jer et bud på en dagsplan, som jeg tænker den kan se ud. I fortæller at hun ofte får morgenmad og også mad kl 15 - jeg vil foreslå at hendes måltider ligger tættere på de tidspunkter, hvor I selv spiser, så hun på sigt kommer til at spise samtidig med jer og naturligt også får samme mad som I selv spiser.
Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes en lille smule grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 13
Eftermiddag 16.30: Flaske og sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter hvor lang den 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvordan I både får plads til skemaden og flaskere inden putning :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske