Brev:
Gode spisevaner
31. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Gode spisevaner
Kære Helen,
Jeg har en lille deng på 1 år. Han er ikke kræsen og han spiser normalt godt. Han får normalt:
- Morgenmad (havregrød med banan)
- Mellemmåltid (skifter mellem bolle med smør, frugt, yoghurt med frugtmos, agurk, tomat, bagateller eller hvad vi har i huset)
- Frokost som er rugbrød med pålæg med lidt "dessert" såsom agurk, frugt, figenstang mm (sommetider Øllebrød, hvis han er lidt pjevset)
- Mellemmåltid
- Aftensmad (vi laver ugentlige madplaner og det er så varieret som vi nu formår, uden at det bliver alt for besværligt eller dyrt, dvs. der er naturligvis nogle gengangere på menuen over tid, ikke mindst fordi vi ofte laver rigeligt, så vi har til at fryse ned)
Han får lov at smage det meste, også lidt sødt fra tid til anden, men kun lidt.
Og nu til udfordringen, og jeg ved faktisk ikke, om det er et problem eller bare en fase.
Vi er nået en alder, hvor han gerne skal underholdes/distreheres lidt mens han spiser og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig til det, da jeg er splittet mellem at få mere mad i ham mens han "leger", så han er godt mæt, eller koncentrere os om maden, med den risiko at han mister interessen og ikke gider spise mere.
I min verden er måltiderne "hellige" og det er vigtigt at være nærværende og registrere at man spiser og ikke blot "proppe mad i hoved mens man laver noget andet". Aftensmad var nogle af de hyggeligste stunder i min barndom, og det ønsker jeg at værne om.
Min dreng får lov til i højere og højere grad at spise selv, og jeg har læst at man skal lade ham spise med selv, mens jeg giver ham mad. Men får han først frit løb til at undersøge og lege med maden, så er det begrænset, hvor meget af det, der ender i munden, og det er meget begrænset, hvor meget jeg får lov at made ham, når han har "taget over".
Jeg forsøger derfor altid at "mætte ham af først" inden der er "fri leg" med ske og mad (som ender alle steder i en radius af en meter :-)). Får han til gengæld en kop, tom tallerken, et stykke legetøj, kan jeg sagtens få bidder i ham mens han er optaget af det, men synes det er lidt "snyd" og vil hellere at han vænner sig til at nyde maden.
Måske dette løser sig, når han kan spise selv, for så er han beskæftiget og koncentreret om det og måske er det helt normalt. Tænker også, at hvis han mister koncentrationen om måltidet, så er han måske mæt nok.
Det er ikke store problemer, men jeg tænkte at jeg lige ville spørge, og jeg håber du kan giver mig lidt gode råd :)
Kærlig hilsen
Stine