Brev:
Rytme - hvornår og hvordan kan jeg indføre den?
31. marts 2013
Alder:
2 mdr.
Rytme - hvornår og hvordan kan jeg indføre den?
Kære Helen,
Først og fremmest tak for en alletiders brevkasse og hjemmeside. Ligeledes tak for nogle rigtig inspirerende bøger, som jeg allerede har erhvervet mig tre af!
Jeg har nu meldt mig ind og skriver til dig, da jeg føler, vi deler samme syn på børn og børns udvikling, og da jeg simpelthen får så vidt forskellige råd i øst og vest, så det slet ikke er til at finde ud, hvad der er bedst for vores datter.
Emnet omhandler overordnet set rytme.
Først info om os: Min datter er 9 uger gammel i dag. Jeg ammer hende. Hun sover i en lift lige ved siden af vores seng. Hun falder kun i søvn i vores favn og helst ved brystet. Jeg har indtil videre ikke kørt nogen særlig rytme, men har bare fulgt hendes rytme (eller mangel på samme). Den seneste uges tid er jeg begyndt at lægge hende omkring kl.20-21 give hende natdragt på og synge lidt for hende og give hende mad, da hun nu er klar til at sove heromkring.
Indtil for nogle uger siden sov hun længere tid ad gangen i løbet af dagen, men her på det sidste sjatsover hun særligt om formiddagen. Det bliver ofte ikke til mere end 20 min ad gangen og nogle gange kun 15 lige så snart jeg lægger hende - det sidste gælder særligt, hvis vi har gæster eller er ude. Hun sover fint om natten nu, hun havde lige en periode på en uges tid, hvor hun vågnede med 2 timers mellemrum, men nu er hun tilbage til at sove med ca.3-4 timers mellemrum med det længste stræk først. Hun vågner omkring kl.6.30-7.30 om morgenen, hvor vi så står op.
Sjatsovningen særligt om formiddagen medfører, at jeg ikke kan foretage mig andet end at pendle frem og tilbage med hende til liften. Jeg føler også, at hun bliver mere pjevset end tidligere, hvor hun sov flere timer i træk. Desuden spiser hun ret ofte - hun beder om mad op til hver 1 1/2 time og spiser nogle gange kun 10 min ad gangen om aftenen spiser hun gerne længere tid. Hun kan også vågne midt i en lur og vil have mad, hvorefter hun falder i søvn igen. Jeg hører vidt forskellige råd fra SP, venner og familie.
I forhold til amningen og rytmen, er det forkert, det er så ofte og så lidt ad gangen? Jeg hører råd om hver 3 time, men jeg bryder mig ikke om at nægte hende mad. Hun gylper ret meget og bliver ofte meget ked af det, når hun gør. Jeg overvejer biogaia dråber? Jeg ved mad/amning og rytme generelt hænger meget sammen.
Jeg vil gerne være på forkant med at få indført en rigtig god rytme i forhold til søvn, dagsrytme, amning mv. Hvad vil du anbefale jeg gør? Hvordan og Hvornår? Jeg er klar over, de fleste anbefaler man først rigtig indfører en rytme fra de er 3 måneder, men kan man begynde med noget allerede nu? Og når hun så bliver 3 måneder, skal jeg så holde hende oppe for at ramme en præcis skemalagt rytme på klokkeslet?
Jeg glæder mig meget til dit svar, da jeg virkelig har svært ved at finde ud af, hvad der er bedst.
Bedste hilsner,
den bekymrede mor, der blot ønsker det bedste
PS Jeg glemte at informere om, at min datter vågner omkring kl.12 og 3 om natten nu, hvor hun bliver ammet og falder hurtigt i søvn igen. Hun vågner altså 2 gange om natten, hvor hun får mad og falder i søvn igen.