Svar: Urolig søvn med mange opvågninger
30. marts 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Din datter er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra dig (separere sig) og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Det at hun øver sig i at adskille sig lidt fra dig, være mere og mere på egen hånd gør, at hun også klynger sig lidt ekstra. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove.
Hun er sandsynligvis rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, sidder op, stille og roligt øver sig i at selv at sætte sig og rejse sig op osv. så øver de sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten bevæger hun sig rundt i sengen, får sig måske skubbet helt ud til siden eller helt op i et hjørne, måske lægger hun sig op på alle fire, rokker frem og tilbage og kan ikke selv finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp.
Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...
Ud over en stor motorisk uro, så vil hun også have en større mental uro - hun vil drømme rigtig meget om natten. Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig og hun har brug for både at mærke dig og se dig, for at vide at hun ikke er forladt, ikke er alene. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen, alle de stimuli hun får, skal bearbejdes om natten, når hun sover og derfor drømmer hun rigtig meget om natten. Drømme er bearbejdelse af dagens oplevelser. Og derfor vil hun lige nu godt kunne græde om natten, klynke, ligge og virrer med hovedet, virke søgende, lave suttebevægerlser og nogle gange også ligge og grine i søvne - simpelthen fordi hun drømmer rigtig meget.
Det hører således alderen til at have mange opvågninger og det er vigtigt, når din datter vågner og søger dig, at du så giver hende den tryghed og nærhed hun har behov for. Samtidig er det dog også en god idé at forsøge at holde fast i nogle vaner og rutiner, som ikke giver jer yderligere problemer senere hen .. Det vil derfor være en god idé at være der, hjælpe hende med stillingsskift, nærhed, beroligende hænder, kærtegn osv. men en mindre god idé f.eks. at give hende sut i munden hver gang hun vågner eller at tage hende op, vugge hende eller måske give hende mælk.
Dagens rytme spiller naturligt også ind på natten og her lyder det som om at jeres dagsrytme passer fint til jeres datters alder og udvikling. At hun nogle gange sover en kortere middagslur eller måske har svært ved at overgive sig til søvnen, skyldes igen hendes alder og udvikling. Hun vil hellere lege og følge med i hvad der sker, end hun vil sove og det er helt naturligt, at det kan være svært at få børn i denne alder til at sove let til middag. Hun har dog stadig meget brug for sin dagssøvn og det kan være en rigtig god idé at trille hende en lang tur i barnevognen, for på den måde at holde hende sovende. Det kan også være en god idé at du lægger dig med hende midt på dagen, ammer hende og lader hende sove tæt med dig i dobbeltsengen, fordi det giver hende den ekstra nærhed, som hun naturligt godt kan have behov for lige nu. Det kan også være dejligt for dig selv, at få et middagshvil nogle gange ...
Tiden arbejder altså lidt for jer og samtidig er det vigtigt at du forsøger at holde fast i de gode rutiner I allerede har fået skabt. Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske