Brev:
Hjælp til natte roderi
30. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Hjælp til natte roderi
Kære Helen.
Jeg skriver til dig fordi vi har brug for noget hjælp til vores datters nattesøvn.
Lidt fakta: Hun er fra november 2012, alt gik godt. Efter en uge måtte jeg opgive amningen. Desværre gav mme hende ondt i maven og i starten døjede vi så meget med mave problemer. Hun er nu på movicol hver dag for at komme af med afføring.
Hun får blå og grøn allomin. Hun spiser dog ikke en 1/6 af hendes vægt, men følger sin vægt kurve fint og er en glad pige som trives.
Vi er startet op med grød som hun som regel får om morgen og så får hun lidt mos til aften. Stadig kun meget lidt.
Om dagen sover hun som en drøm... vi kan ligge hende ud og så sover hun bare...
Om natten... en anden sag... hun våger rigtig mange gange!!! Møver rundt, taber sutten, Små klynker. Vi giver hende sutten, nusser hende, holder hende lidt i hånden, men det hjælper kun kort varigt.
Hun kan som regel holde sig vågen mellem 1 1/2 - 2 timer om dagen før hun skal sove igen.
Du skriver i din bog og herinde at børn i den alder samlet set har et søvn behov på 15 timer fordelt med 5 om dagen og 10 om natten.
Men det er lidt svært at følge når ens datter ikke kan holde sig vågen længere tid.
Vores datter kan sagtens sove 5 timer om dagen og også mere. Men vi er begyndt at vække hende da vi synes hun sov for meget og vågnede endnu mere om natten når vi bare lod hende sove alt det hun ville om dagen.
Vores dag ser nogenlunde sådan her ud alt afhængig af hvor længe hun holder sig vågen.
7: op - grød - lege - mælk
9-11: sove
11-13: mælk - lege
13-15: sove
15-17: mælk - lege
17-18: sove
18-20: mos - mælk - lege - bad
20: mælk - puttes til nat
Om natten får hun mad ca. to gange. Og det er også fint. Men det er når man skal op alle de andre gange også for at give hende sutten man bliver helt smadret af. Nogle gange vågner hun også meget tidligt ved 4-5 tiden og er klar til at holde en lille fest, men vi lader hende bare snakke og så falder hun som regel i søvn igen. Jeg har ikke lyst til at starte dagen før tidligst kl.6.
Hvordan får vi hende til at holde sig mere vågen om dagen? Har intet imod at putte hende senere, men hun kan bare ikke mere kl. 20.
Hvornår begynder de at kunne holde sig mere vågen? For nu der sover hun jo 5-6 timer om dagen og ca 11 om natten. Og hun kunne sagtens sove mere om dagen hvis vi ikke vækkede hende...er lige som om hun bytter rundt på nat og dag!
Jeg har prøvet at give hende mad når hun vågner og inden hun skal sove igen. Men det er ikke altid hun vil have noget og synes heller ikke det har nogen effekt på natten.
Jeg ved der sker meget i deres udvikling lige nu, men det med vores natte roderi har stort set stået på hele tiden. Hun sover på sit eget værelse fordi vi vækker hinanden og det går også fint. Den sidste del af natten sover hun som regel hos os, fordi jeg bliver træt af at rende frem og tilbage. Men det virker egentligt ikke til hun sover bedre hos os.
Har overvejet om hun i stedet for tre lurer måske skulle sove 4 lurer for at hun fik mere vågen tid om dagen. Tror du det ville hjælpe eller har du en ide til hvordan vores dag kan se ud?
Ville ønske hun kunne sove om natten som hun sover om dagen. Hun sover i en sleep bee om dagen i barnevognen. Om natten sover hun i en sovepose da hun sparker dynen af.
Vi prøver virkelig at holde hende vågen når hun er vågen, men det hjælper jo heller ikke noget at hun komme ud i overtræthed, for så bliver hun bare meget svær at putte.
Kan du hjælpe os...for vi er virkelig snart desperate for at få noget mere sammenhængende søvn...alle sagde det blev bedre efter 3 mdr og nu er hun snart 4 en halv mdr...piv...nogen gange tænker jeg om hun overhovedet bliver et barn der sover fra 7-19 som mange børn gør...
Skal tiden bare arbejde for os eller er det virkelig ikke noget vi kan gøre???
Jeg håber virkelig du har nogle gode råd.
Hilsen de to trætte forældre.