Svar: Foreslag til mad-rytme
29. marts 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at du har min bog om børn og mad - og nu har fået lyst til at skrive til mig :)
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så er det en god idé at få skåret ned på hendes indtag af mælk. Som det er hos jer lige nu, så ammer du hende ofte, når hun ikke spiser så meget skemad og nogle gange får hun også en ekstra amning om natten - og det går ikke. Mælken fylder så meget, at hun så ikke føler sult og behov for den rigtige mad. Derfor er det vigtigt at du nu forsøger at amme hende 4 gange i døgnet, giver hende vand af kop, som også sikrer hendes væskebehov og på den måde får skabt plads i maven til mere skemad.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Frisk frugt i hånden at gumle på og du følger efter med havregrød eller øllebrød, vand af kop.
8.30: Tilbydes frugtmos (jerntilskud), vand af kop og puttes til formiddagslur uden amning først.
Frokost 11: Tilbydes rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Du må meget gerne variere, så hun tilbydes meget forskelligt. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30
Eftermiddag 15: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til powernap - og skal så vidt muligt ikke ammes først, det er dog bedre at amme hende her, end at amme ekstra om natten ...
Aften 18: Brødskorper, an kartoffelbåd, kogte grøntsager eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1
Jeg synes det er en god idé at du ikke ammer formiddag - hun er ammet tidlig morgen og i stedet for formiddagsamningen kan hun få lidt frugt og vand af kop. Hvis du ammer hende formiddag, er der stor sandsynlighed for at dette vil mætte hende så meget, at hun ikke har så stor appetit til frokost.
Amningen inden middagsluren er dog en god idé, for at hun der kan sove en længere lur og samtidig er det godt så vidt muligt at forsøge at fordele amningerne jævnt over døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Og derfor vil det også være fint at fjerne amningen eftermiddag og her erstatte med et mellemmåltid - men det kan være bedre at amme eftermiddag end formiddag og nat, i en periode, indtil hun så helt kan undvære amningen her.
Som du kan se så starter jeg alle måltider med mad i hånden. Det er hun for det første glad for og det hjælper hende med at finde ud af at det nu er spisetid og så følger du efter med mad på en ske.
Maven skal holdes igang med maden, væske nok (gerne også vand) og så også afføringsmiddel. Det er vigtigt for hendes indtag af mad og lyst til at spise, at hendes mave fungerer.
Hun er for lille til kun at spise mad i stykker, det er vigtigt at hun stadig får grød og mos. Skemad kan energiberiges ekstra og hun har brug for energi fordi hun vokser meget og skal igang med at kravle, rejse sig og bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Hun må gerne få mad i hånden, små hapsere osv. men skemad skal der også stadig være plads til og mulighed for :)
Hvis I er nødt til at springe formiddagsfrugten over en dag, så sker der ikke noget ved det - men det kan være en god idé at give hende lidt og også gerne lidt vand, som erstatning for amningen om formiddagen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske