Svar: Spiser sjældent kød
28. marts 2013
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Det er ikke alle der spiser kød og det kan godt lade sig gøre at få barnets behov for protein osv. dækket selvom barnets indtag af kød er lille. Det er dog generelt en god idé, hvis I jævnligt selv spiser kød og som noget helt naturligt lader jeres datter få lidt af dette. Det vil gøre hende mere tryg ved det og vil gøre at hun på sigt måske vil spise mere af det, netop fordi hun ser at I spiser det.
I skal altså ikke tvinge hende til at spise kød, men tilbyde det, lade det indgå som en naturlig del af den mad hun får tilbudt og så lade hende selvregulere sin lyst til at spise det.
Kød er mange ting - det kan være kødpålæg til rugbrød. Det kan både være stykker af forskellige typer kød - hamburgerryg, skinke, kylling, pølser af forskellige slags osv. Det kan også være "smørbart kød" som leverpostej, skinkesalat eller I kan lave "kyllingemango", hvor I blander kogt hakket kylling med mango og cremefraiche.
Gammeldags kødretter med sovs, er ofte et hit for børn - så nogle gange kan det hjælpe at tænke lidt i de gamle retter og ikke spise "for moderne" ... Det kunne være boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, oksegryde med rodfrugter, gullasch, forloren skildpadde - eller det kan være frikadeller, forloren hare, græsk farsbrød osv.
Spiser jeres datter fisk? Hvis hun gør dette, så giv hende gerne fisk næsten hver dag f.eks. til frokost. Derudover er det vigtigt at hun får fuldkornsprodukter, bælgfrugter, linser, nødder, grøntsager, frugt, ost, mælk, mælkeprodukter og æg.
Vegetarkost er normalt sund kost, men den kan mangle nogle vitaminer og mineraler. Især de første to leveår er kosten meget vigtig i forhold til barnets vækst og det er derfor en god idé at give hende så varieret et tilbud som muligt. Især B12 vitamin og D-vitamin er vigtigt, men også zink og jern kan være vanskeligt at dække, hos børn der er vegetarer, så her kan det være en god idé at give hende en daglig multivitaminpille,så hun får lidt ekstra den vej igennem. Vælg en tyggetablet som kan knækkes i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske