Svar: Væk fra mor og far's seng
28. marts 2013
Alder:
16 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad og at i har kunne bruge mit tidligere svar :)
Det lyder som om at jeres datter nu er tryg ved værelset og begynder at forbinde det at skulle sove med noget hyggeligt og rart. Det er rigtig godt, det er forudsætningen for at kunne komme videre.
Næste skridt er at få hende til at falde i søvn uden at være i fars favn. Det vil sige at hun nu skal falde i søvn i sin seng. Hun må gerne starte sit ritual med at sidde hos far, få læst lidt i en bog osv. men derefter skal hun over i sin seng. Far skal stadig sidde ved siden af hende, holde hende i hånden, læse videre, men det er i egen seng hun skal falde i søvn.
Når og hvis hun rejser sig, så kan far sige "læg dig ned skat", så hun selv begynder at lægge sig. I starten vil hun måske sætte sig og det er også fint nok og stille og roligt vil hun så begynde at kunne lægge sig ned. I må gerne have lidt små regler på den måde, at når hun ligger ned, så læser far, holder i hånd, synger osv. når hun rejser sig, så læser han ikke - så hun på den måde fornemmer at for at få historie og det er hyggeligt, så skal hun lægge sig. Og det er en fordel at hun selv lægger sig og ikke jer der igen og igen lægger hende ned.
Det har betydning for hendes evne til at komme videre i søvnen om natten, at hun falder i søvn i egen seng om aftenen.
Når hun kan falde i søvn i sin seng med far ved siden af, kender rutinen med godnathistorie, holde i hånd, sang osv. hvad I nu beslutter jer for, så afhænger næste skridt af, hvordan det foregår. Hvis I stadig skal sidde hos hende en time, for at hun kan falde i søvn, så er hun måske puttet for tidligt. Det kan være nødvendigt at se på hele hendes dagsrytme og må ændre lidt her, for at få puttetidspunktet til at passe.
Hvis hun kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter mod at man sidder der, så er dette godt givet ud. Men trækker det ud i en time, så vil det være godt at arbejde på at hun lærer at falde i søvn uden at I er hos hende hele tiden. Og det vil så være næste skridt. Men som sagt kræver det, at hun er puttet rettidigt ...
De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder gamle begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Måske har jeres datter brug for to lure stadigvæk, måske går det fint med en lur? Hvordan hun sover, spiser, er aktiv osv. i løbet af dagen vil naturligt have betydning for hendes evne til at overgive sig til søvnen om aftenen.
Jeg vil derfor lige sende jer en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 16 måneder:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
(Puttes evt. til kort formiddagslur)
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg eller varm frokost med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt
Aftensmad 18: Familiemad, - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød og mælk af kop
Puttes til natten med godnathistorie ca 19.30-20
De fleste børn vil i jeres datters alder have glæde af en godnatgrød som en del af deres putteritual. De vil samlet have behov for at sove ca 13 ½ time i døgnet, f.eks. fordelt sådan at de sover 11 timer om natten og 2 ½ time i løbet af dagen - enten som to lure eller som en længere middagslur.
Så dagsrytme og rutiner har betydning for puttetidspunkt og evnen til at overgive sig til søvnen og måske skal I ændre noget her?
Derudover er næste skridt som sagt, at lære hende at falde i søvn i sin seng og ikke i fars favn :)
Når og hvis hun vågner og søger jer om natten, så kan I prøve at få hende videre i egen seng og hvis dette ikke lykkes, så må hun ind forbi jer, så hun atter er tryg og rolig. I kan dog med fordel prøve at flytte hende tilbage til egen seng igen, når hun sover godt og I synes at pladsen er ved at være for trang. Det at hun oplever både at falde i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen, kan hjælpe til at hun bliver lettere at få til at sove videre i egen seng om natten.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske