Svar: Stort søvnbehov - 3 mdr.
23. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og ja det er heeelt normalt og helt okay at have en dreng med et godt sovehjerte. Han må gerne sove som han gør og det gør ikke spor at han sover lidt mere end gennemsnittet.
Når børn sover meget, skal man naturligvis overveje hvorfor - om det kan skyldes sygdom, manglende mad eller andet. Men du beskriver en dreng, der lyder til at være i rigtig god trivsel. Han spiser godt, tager rigtig flot på og han viser tydelige signaler, når han har brug for at blive puttet. Han ammes, falder i søvn og sover godt og vågner op, parat, klar og interesseret i at pludre og møde verden. Han lyder til at have et godt overskud, netop fordi han trives med sin rytme og sin søvn - og hvis du forsøger at ændre på hans søvn, prøver at holde ham længere vågen af gangen osv. så kan du mærke det med det samme, han bliver ked af det, pylret osv.
Så du har altså en dreng der trives og som skal have lov til at sove, når han viser behov for det :)
Og jeg synes ikke han skal sættes på amme-rationering. Han skal have lov til at komme til brystet, når han har brug for det. Mælken består af flere forskellige dele og nogle gange vil han die kortvarigt og kun et par gange - dette fordi han så får den vandholdige mælk, der slukker tørsten. Han dier fordi han er tørstig. Andre gange vil han die i længere tid og tage rigtig godt fra, så er det fordi han der spiser et rigtigt hovedmåltid. Og på den måde skal han have lov til at flekse sit behov.
En sut kan være udmærket til nogle gange at give lidt ro i maven og det er fint at starte med at amme og så give en sut i forbindelse med at han så bliver puttet til en lur. Det kan også nogle gange hjælpe på hans gylpen, hvis du ammer i forskellige ammestilinger eller hvis du lægger en skifting ind mellem amningerne, så han starter med at blive ammet fra et bryst, bliver skiftet og derefter tilbudt toppen af modsatte bryst, før han puttes til lur.
Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer og hos jer lyder det som om at tingene fungerer rigtig godt og at I trives alle sammen :) Lige nu lyder det som om at gylpen er mest et problem i forhold til vask og ikke i forhold til trivsel.
Rigtig meget held og lykke, håber jeg har givet dig lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske