Brev:
Stort søvnbehov - 3 mdr.
23. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Stort søvnbehov - 3 mdr.
Kære Helen
Først: Tusind tak for dit meget brugbare svar på mit sidste spørgsmål. Det virkede, især den del med at "kilde børn der...". Gråd er blevet til grin et par gange. Af hjertet tak! :-)
Nu et lidt mere praktisk og konkret spørgsmål.
Lillebror, der nu er tre måneder, har et - tror jeg - usædvanligt stort søvnbehov.
Han står op 6.00 - 6.30. Så sover han en lille lur klokken 8.00, måske tre kvarter - og så klokken 10.30 er han putteklar og her sover han minimum til 14.30. Så snupper han en lille lur sidst på eftermiddagen og bliver puttet ti natten 18.30. Om natten er han aldrig "vågen". Han spiser selvfølgelig, men skal aldrig have hjælp til at falde i søvn igen, det gør han simpelthen selv når han er mæt.
De nøjagtige tidsangivelser virker sikkert vanvittige, men nogenlunde sådan er det faktisk. Man kan på det nærmeste sætte klokken efter ham.
I hans vågne perioder er han glad, smilende og - meget - pludrende.
Hans fødselsvægt var 3450, en god uge inden termin pga. sivende fostervand, 14 dage efter var han over 4 kg. og ved lægen til 5 ugers undersøgelse over 5. Faktisk reagerede hun lidt på vægtstigningen. Han tager altså godt på! :-) Så han trives altså.
Sundhedsplejersken understregede, at man skulle huske at være opmærksom på, når han trængte til pause fra kontakt, og holde øje med hvornår han begynder at "vige i kontakten". Det har jeg tænkt på et par gange, at jeg faktisk ikke synes han gør. Han er meget nærværende i kontakt og vi fører lange - knap så - meningsfylde "samtaler".
Han har fundet sine hænder, griber så småt efter legetøj - og er altså i det hele tage i trivsel. Mener jeg. Men, jeg kan jo se når jeg læser gennemsnit, at han sover rigtig meget. Jeg kan læse mig til, at deres vågne perioder nu bør være 2 - 2 1/2 time. Hvis jeg forsøger, at "holde lidt på ham" ender jeg altså med en lille gnaven dreng. Er det sært, at han sover så meget?
Noget andet: Han gylper meget. Lægen siger, at en dreng der spiser så grådig som ham automatisk vil gylpe. En zoneterapeaut vi så for en måned siden, pga. lidt startproblemer med maven, sagde at han skulle rationeres i amning. Problemet er, at den filosofi tror jeg ikke helt på. Han sover godt, er glad og som jeg kan se det er gylpen kun fatal for vasketøjskurven. Jeg har introduceret ham til sut som alternativ til "trøste-amning", men rationerer ellers ikke. Bør jeg det?
I virkeligheden er det måske en vanvittig bekymring, men dem er der mange af som mor. Jeg håber sådan, du svarer, at det er heeelt normalt, og så er jeg jo bare heldig. Ikke fordi han er sødest når han sover, men fordi det er sundest :-)