Svar: Søvn nok
23. marts 2013
Alder:
5 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for en 5 årig er 11 timer - og det betyder at nogle børn sover måske 10 timer og andre sover 12 timer. Og begge dele er normalt.
Man kan aldrig kun se på antal timer, men skal også se på barnet og på hvordan barnet trives. Og du beskriver en dreng, der kommer i seng 19.30 og som bruger ca ½ time på at falde i søvn (det er helt normalt, de gør de fleste voksne også) og så vågner han af sig selv om morgenen, glad og frisk og tydeligt veludhvilet. Det lyder som om at han har mulighed for at sove længere, hvis han har brug for det, men det har han ikke, han vågner af sig selv, når han ikke behøver sove mere. Og det lyder også som om at sover godt om natten og generelt er en dreng i god trivsel.
Det lyder derfor som om at jeres dreng får den mængde søvn han har behov for, også selvom han sover lidt mindre end gennemsnittet - og det er okay :)
Håber det kan give lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske