Brev:
Vil ikke tygge og andre gode spørgsmål
23. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Vil ikke tygge og andre gode spørgsmål
Kære Helen
Hvor er det godt du findes lige der på nettet. Jeg har læst mange af dine svar og har nu selv fået behov for at spørge dig om noget.
Vores datter er knap 10 måneder og en stor og meget glad og livlig bandit.
Hun har ikke fået en eneste tand og hun kravler stadig ikke. Begge dele tror jeg dog er på vej.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal få hende til at spise mad der skal tygges på. Det ryger alt (uden undtagelse) ud igen, hvis det ikke er helt blødt eller moset. Som du kan se af nedenstående plan, ammer jeg 3 gange i døgnet. Vi slap lykkeligt ud af yderligere natamninger for en måneds tid siden. I øjeblikket vågner hun ofte om natten og piver. Af og til græder hun meget og vil ikke ligge i sin seng. Så går vi lidt rundt med hende og efter lidt tid, falder hun til ro og kan puttes igen.. Men det er HÅRDT. Er det alderen, eller er der noget vi kan gøre, andet end at være der for hende (selvfølgelig)? Hun er nem at lægge, både til middagslure og nat.
Du får lige en dagsplan, som den ser ud nogenlunde. Min mand har egen butik, så vi spiser altid sent. Vi tænker den skal justeres snart, da hun jo bliver ældre - især tænker vi at jeg måske snart skal ned på 1-2 amninger i døgnet - hvad mener du om det? Her dagsplan:
Ca. Kl. 05.00 Vågner- ammes, sover ( måske- ikke altid) igen
Ca. Kl 06.00 Vågen, leger i smørhullet ml. Far og mor, der døser videre
7.30: Havregrød og vand af kop (hun er meget dårlig til at drikke af den kop - mon ikke øvelse gør mester)?
9.30 frugtmos + vand
10-12 formiddagslur (sover ikke altid 2 timer, ofte mindre og af og til mere)
12.30 frokost, grøntsagsmos med kød el. fisk + vand
14.30 Frugtmos (Er helt og aldeles uinteresseret i frisk frugt)
14.50- ammes
15-17 eftermiddagslur (sover ikke altid 2 timer, ofte mindre og af og til mere)
17.30 Grød (hirse, spelt, ris, flerkorn- prøver at variere det)
19.00-(ofte 19.30) Spiser aftensmad med mor og far og får hvad vi spiser moset med gaffel. Pointen her er at spise hvad vi gør og ikke så meget at hun skal blive mæt
20.00 ammes og puttes i seng - sover med varierende antal opvågnen til kl hen ad 05.00.
Mine spørgsmål er altså følgende:
Hvordan skal planen justeres fremadrettet? Hvor meget skal jeg amme fremadrettet? Hvordan får vi hende til at kunne lide brød og at tykke på frugt og grøntsager? Hvad kan vi gøre for, hun ikke vågner og græder om natten?
Håber du kan svare på mine spørgsmål. På forhånd mange 1000 tak ☺
Venlig hilsen
Ida