Brev:
Svært ved at sove, lydfølsom og søvnfaser
23. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Svært ved at sove, lydfølsom og søvnfaser
Kære Helen
Min dreng A på 5½ måned har svært ved at komme fra én søvnfase til den næste. Vi har vugget ham i søvn næsten hver aften fra han blev født. Vi har siddet med ham til der var gået 30-40 minutter og så lagt ham i sin egen seng. Han er ikke ked af at vågne op et andet sted, end han faldt i søvn (endnu). Nu har han også en opvågning efter 50 minutter og sover generelt meget uroligt hos mig, så jeg må op at stå igen og vugge. Der skal også ret seriøst vugning til efterhånden. Han skriger, når vi forsøger at hjælpe ham til at sove.
Vi har forsøgt putning i sengen mange gange, nogle få gange med held, og én gang, hvor han ikke vågnede igen, men bare skulle have sutten. Det er den samme dreng, der stadig er ked af at tage flaske, så tit og ofte er han sulten, når han skal sove. Han vågner så efter 30-40 minutter, spiser og falder i søvn igen hos mig. Det er svært at lægge en sulten dreng til at sove, og de aftner det går bedst, er også de aftner, hvor han har taget en natflaske. Den giver vi ham, mens han ligger i sin seng, men han falder ikke til ro af det, tværtimod. Når han endelig ligger i sin seng, vågner han som regel kun én gang og tager fint sin flaske om natten. Han sover som regel 5-6 timer i et stræk, enkelte gange 8-9 timer.
Om dagen vågner han også i sin barnevogn, når han skal skifte søvnfase. Jeg vugger efter dine anvisninger, og nogle gange går jeg tur med ham, for at han får sovet. Det har kørt rigtig fint med 2 gode lure og et power nap sidst på eftermiddagen, som helt naturligt er ved at glide ud. De sidste par dage virker hverken vugning eller gåtur, og han sover kun mellem 30 og 50 minutter af gangen. Han er træt og pylret og meget svær at lægge til at sove, og det er ligegyldigt, om jeg vugger ham, svinger ham i voksiposen eller vugger ham i barnevognen. Når han vågner efter f.eks. 40 minutter, har han spyttet sutten ud og smiler op til mig, når jeg giver ham den igen. Han er ved at blive bevidst om, at jeg er der, så han ligger og lurer på mig. Jeg har hængt en stofble for, så han ikke kan se mig, men han kan jo se mig, når jeg giver ham sutten, og han falder ikke i søvn uden sut, men spytter den hurtigt ud og sover fint.
Har du nogen gode råd til mig? Min mand og jeg vil meget gerne have vores aftner tilbage. Vi bor i en toværelses lejlighed, så A sover i vores soveværelse, men vågner nogle gange, når vi går i seng eller bare vi vender os i sengen. Han virker til at være meget lydfølsom. Vi kan heller ikke have gæster og aftenen eller tale sammen, når jeg sidder med ham i sofaen. Det er rigtig hårdt efterhånden. Vi har planer om at flytte sidst på sommeren, men der er lang tid til;-)
Med venlig hilsen
Anita