Svar: Grød/mos strejke
23. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter er rigtigt god til at spise og det er super flot at hun i en alder af 6 måneder gumler sig igennem f.eks. en broccolibuket. Det lyder også som om at hun har stor lyst til at smage og er interesseret i maden, ved at det er spisetid, når I sidder ved bordet - men hun lyder ikke rigtigt sulten og jeg tænker at det hænger sammen med at du har øget hendes indtag af mælk.
Du fortæller at hun i stedet for mad nu får ca 10 flasker i døgnet og det går ikke. Hun bør få 5-6 flasker med den alder hun har. Og det er rigtig vigtigt at du ikke erstatter hendes indtag af skemad med mælk. Det er vigtigt at du ikke tænker "noget skal hun jo have" og så giver hende flaske. Hun skal naturligvis have den mængde mælk hun har behov for, men du skal holde mængde på et niveau som samtidig giver plads til skemad. Og hvis hun så ikke spiser mere end et par skefulde, drikker lidt vand af kop og gumler på lidt brødskorper eller lignende, så er det helt fint. Hun skal ikke have mere flaske af den grund, - i stedet vil hun sandsynligvis så være lidt mere sulten til næste måltid.
Hun skal have mange små måltider i løbet af dagen og de skal ligge hyppigt, og det vil være rigtig godt at følge en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur og tilbydes en flaske før hun puttes til næste lur.
Det er også vigtigt at hendes mave bliver holdt igang og hvis laktulosen hun får lige nu ikke virker, så skal hun evt. øges i dosis eller har brug for at få et klyx, så hendes tarm ka blive tømt. Hvis hun har forstoppelse, så vil dette naturligt kunne påvirke hendes appetit og gøre at hendes indtag af mad og mælk nedsættes. Det kan også være at hun vil have glæde af at få Movicol i stedet, det kan du tale med jeres læge om.
Men prøv at sætte antallet af flasker ned, så hun får 5-6 flasker i døgnet i stedet for de 10 som du giver hende lige nu og se om ikke det naturligt vil give mere appetit:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske