Brev:
Søvn og amning - og en søn med mange holdninger!
22. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Søvn og amning - og en søn med mange holdninger!
Kære Helen,
Jeg har en søn på 13 uger. Jeg har to spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med
1. Jeg har ammet 100% de første to måneder, og begyndte så at give lidt ekstra MME flaske om aftenen inden han skulle sove, da han ikke ville koncentrere sig ved brystet og hele tiden slap. Han blev hysterisk ved brystet efter kort tid og måtte i seng uden særlig meget mad i maven. Vi var bange for jeg havde lidt for lidt mælk om aftenen, og det hjalp med flasken, han fik 50-70 ml. efter han ik gad amme mere. Det virkede i noget tid, men så begyndte han slet ikke at ville amme og kun have flaske. og desuden kun hvis han måtte sidde op og kigge imens! Nu er det blevet endnu værre, nu vil han kun amme om dagen hvis han kan ligge i sin lift mens jeg står ind over ham, og vil efterhånden også kun have flaske på denne måde!
Han vil generelt ikke spise så meget om dagen og det er virkelig svært at få ham til at koncentrere sig, han drejer hovedet og kigger rundt hele tiden - så han spiser kun 50-60ml af gangen. Ofte må jeg lægge ham op i liften og med hans nusseklud over øjnene før han vil spise!
Hvad skal jeg gøre for at få denne dårlige vane væk?? - skal jeg give op på at forsøge at amme (det er lidt hårdt for ryggen at stå ind over liften! jeg ammer 2-3 gange om dagen og resten er pumpet ud og serveret i flaske) og skal jeg blive ved med at give ham det i liften?
2.
Mit andet spørgsmål handler om hans søvn. jeg er bange for at han har fået en dårlig rytme. De første måneder sov han 5-6 timer i træk i første ryk om natten, men nu vågner han hele tiden om natten.
Dagen er fin: vågner ca. kl. 7.30 - lur ca. 9 tiden (sover små 2 timer)
lur igen kl. 13 (ca. 1 time) lur igen 16-17 tiden (ca. 1 time)
nogle gange en lille lur på 30 min om aftenen
Han kommer i seng omkring kl. 20.30-21.00 men sover kun til midnat eller kl. 01 - derefter vågner han igen kl. 3 eller 4 - og derefter kl. 5, 6, og 7 hvor vi så står op. Det har været sådan i en måned nu og vi er alle sammen ved at være godt trætte.
Jeg er i tvivl om hvordan man arbejder med at få det rettet op. Skal jeg f.eks. nøjes med sutten når han vågner kl.1 eller hvordan træner man det?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Sus