Svar: Jeg ammer men taber mig meget i vægt
22. juli 2003
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangs mor.
Dit energiforbrug er ca. 2000kJ højere end normalt, når du ammer. De fleste kvinder vil have fået ekstra energidepoter under graviditeten og vil tære på disse, når barnet ammes efter fødslen. Der er dog også enkelte kvinder, som er meget slanke og som simpelthen taber sig uønsket når de ammer. Det kan i sjældne tilfælde derfor være nødvendigt at anbefale at moderen stopper med at amme.
Når det er sagt, så mener jeg dog at du skal give det en chance. Du skal sørge for at spise godt dagen igennem. Det kan ofte virke svært at finde tiden til at spise,- pludselig er der bare gået flere timer uden at man har fået noget at spise og drikke; men det duer ikke og slet ikke for dig.
Sørg for aftenen i forvejen eller om morgenen at gøre mad klar til dig selv i løbet af dagen, så det er nemt for dig lige at snuppe lidt. Det skal selvfølgelig være god sufficient kost.
Du skriver at du spiser mere end du plejer og at du føler dig træt og svimmel. Det kunne godt lyde som om din blodprocent er lav, hvilket kan ske hvis du har blødt meget i forbindelse med fødslen. Jeg vil derfor anbefale dig at spise jern. Hvis du har gjort dette under graviditeten fortsætter du med dette nu. Du kan gå til din læge og få blodprocenten målt.
Sørg for at få hvilet dig i løbet af dagen. Lad far tage over og tillad dig selv at lade tøjvask og rengøring vente. Giv dig selv lov til at få et par timer på øjet. Hør dine mor eller en god veninde om de vil lave et par tærter og lignenede du kan have i fryseren, så du ikke behøver bruge energi på at skulle lave aftensmad, hvis du egentlig er for træt.
Held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske