Svar: Drømmemåltid
21. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære T
Tak for dit brev og dejligt at høre at det nu går lidt bedre hos jer - det er godt at I er to om det, så I forældre kan støtte hinanden og skiftes til at tage lidt over, når det bliver for hårdt :)
Det er bestemt et forsøg værd at se om en flaske sen aften, i stedet for først på natten, vil gøre en forskel hos jer. Et drømmemåltid der ligger sen aften f.eks. mellem kl 23-24 vil mange børn sove rigtig godt på og det kan være rigtig dejligt for forældre, hvis man kan holde sig vågen og give flasken, inden man selv går i seng, mod så at kunne undgå at blive vækket kl 01-02, når man selv sover rigtig godt. Så ja - prøv det og se om det fungerer, der sker ikke noget ved at prøve :)
Flasken kan gives mere eller mindre i søvne. Han behøver altså ikke at blive taget op, vugget eller lignende, men må godt få flasken imens han ligger i sin seng. Det er godt at madrassen er eleveret lidt, så han ikke ligger helt fladt :) Og så kan I prøve at kærtegne ham lidt, snakke lidt med ham osv. så han kan høre at I er der og ikke bliver forskrækket, og så prøve at give ham flasken, og se om han vil spise den sovende. Mange børn vil naturligt spise, når de får flasken i munden, andre bliver frustrerede og kede af det - men igen må I forsøge jer frem, for at se hvad der passer bedst hos jer.
Det kan godt give en ændring i forhold til hans vågne periode om morgen og måske vil problemet med de 4 lure løse sig af at I ændrer på rytmen med flasken. Det kan dog også tænkes at det ændrer sig af sig selv og at der lige nu er tale om en periode og det er naturligvis helt okay at du giver ham en ekstra lur om morgenen, hvis han en dag er stået meget tidligt op. Han er stadig en meget lille dreng og er født for tidligt, så han "følger ikke helt bogen" og det skal han have lov til ikke at gøre :)
Så mit svar til jer i dag er at I må prøve med en drømmeflaske og se om det vil gøre en forskel hos jer - krydser fingre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske