Svar: Svøb - 1 mdr.
21. marts 2013
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Hvis din dreng græder, virker ked af svøbet og virker til at slappe mere af, når han ikke har det om sig, så skal du naturligvis fjerne det. Du skal i øvrigt være opmærksom på at han ikke må få det for varmt og det kunne være bedre at bruge det om dagen end om natten. Om dagen er du jo selv vågen og kan kikke til ham, mærke ham i nakken og vurdere hans behov for måske at få det løsnet eller sove uden, det kan du naturligt ikke gøre, når du selv sover ...
Men ellers vil svøbet ofte kunne hjælpe til at give fysisk ro. Når han føler sig omsluttet, så vil det minde om tiden i livmoderen og det vil ofte give en større ro og det kan være lettere for ham at falde i søvn.
Det kan være en god idé at du svøber ham før du ammer ham. Det vil f.eks. være en god idé at du starter med at amme ham fra det ene bryst, lader ham spise godt fra den ene side, herefter bøvser han, så skifter du ham og i forbindelse med skiftningen, så svøber du ham og herefter tilbyder du ham så toppen fra modsatte bryst og han kan så blive puttet. Det at svøbe ham før sidst amning og lige inden han så bliver puttet vil nogle gange hjælpe ham til en større ro og gøre at han bedre kan overgive sig til søvne og sove godt.
Prøv derfor med svøbet i løbet af dagen og se om det kan hjælpe ham til at sove lidt længere lure og bedre overgive sig til søvnen og prøv at undvære det om natten. Prøv også at hjælpe ham til ro ved at holde hans hænder, lade dine hænder ligge på hans krop, have lidt tyngde, og lad ham mærke varmen og at du er der. Eller sving ham i liften, så han på den måde lulles ind i søvnen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske