Svar: Acd-dråber i stedet for d-vitamin
21. marts 2013
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn får D-dråber dagligt fra de er to uger gamle og til de er 2 år, og det er vigtigt at give fuld dosis. Giv gerne dråberne sammen med lidt udmalket modermælk på en ske, så han ikke får dråberne helt rent :)
ACD-dråber anbefales til præmature børn, det vil sige børn der er født for tidligt, fordi de har ekstra behov for blandt andet vitaminer. Tidligere sagde man at man roligt kunne give mature børn ACD dråber, men det siger man ikke mere. Det anbefales at man ikke giver mature børn ACD dråber, fordi der er en risiko for at barnet får for meget A-vitamin. Mature børn er børn, der er født til tiden.
Derfor er anbefalingen at jeres dreng får D-dråber dagligt - 10 mikrogram/400IE dagligt. Og I kan prøve at skifte mellem forskellige producenter - D-dråber sælges både i supermarkedet, på apoteket og i matas ...
D vitamin er vigtigt for barnets knoglevækst og det fremmer optagelsen af calcium i tarmen. Hvis barnet ikke får D-vitamin nok kan det medføre nedsat knoglemineralisering og det kan give barnet sygdommen Rakitis.
Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, men spædbørn bør ikke opholde sig i direkte sol og derfor er det nødvendigt at give dem ekstra D-vitamin. Også børn der får modermælkserstatning skal have ekstra D-vitamin, selvom der er D-vitamin i erstatningen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske