Svar: Søvnrytme - mon han får nok søvn
21. marts 2013
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Jeres dreng er stadig så lille at han ikke vil have nogen søvnrytme. Det betyder at han nogle gange vil sove længere lure og andre gange kortere lure, ligesom han nogle gange måske kun vil være vågen i 40 minutter og så have brug for at sove igen, og andre gange vil kunne være vågen i måske 2 timer, før han så har brug for at sove.
På den måde er I nødt til at være fleksible og det er netop derfor det er så hårdt i starten, for små børn er utilregnelige, hvad angår søvn. I ved aldrig hvor længe han sover og det er svært at planlægge dagen, skabe overblik og rutiner - men det ændrer sig i takt med at han bliver ældre. Når han bliver 2 måneder kan I begynde at bruge lidt fast rutiner og ritualer når han skal sove og når han bliver 3-4 måneder vil det være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt.
Du kan dog allerede nu godt arbejde på den rutine, som du er begyndt på nemlig at svøbe ham, når han skal sove. De fleste spædbørn har en livlig mororefleks, som er faldrefleksen. Og når han sover, så vil der ofte ske det, at han spjætter i hele kroppen, når han skifter fra et det ene søvnstadie til det andet. Det er mororefleksen, der går igang og barnet vågner op og græder. Det er ligesom når du selv er ved at falde i søvn og nogle gange mærker det som om at du falder, så spjætter kroppen også, men du ved hvad det er og sover videre (kommer videre i søvnen), det lille barn bliver forskrækket og kan ikke sove videre, men vågner mere op og græder. Og svøbet kan hjælpe ham her, så han holdes sovende.
Det er også en god idé at du putter ham i barnevognen og triller ham en lang tur dagligt - f.eks. middagsluren, så han på den måde lærer at sove en lidt længere lur midt på dagen. Det er også dejligt for dig at komme lidt ud og få lidt frisk luft og opleve noget andet end at være derhjemme. Og som du selv skriver, så kan du ofte netop holde ham sovende, ved at trille ham - og det er helt okay :)
Det kan også være en god idé at du lægger dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn der. Lad ham gerne blive liggende sammen med dig, mærke din varme og din nærhed og hvis han vågner og søger brystet en ekstra gang, så må du gerne give ham det, det gør ikke spor.
Og så er det generelt en god idé at du ammer ham når han skal sove og han må gerne med den alder han har nu blive ammet i søvn. Det er vigtigt at han får mælk nok og sover godt og det gør han netop ofte med mælk i maven.
Når han vågner tidlig morgen kl 05-07, så tag ham over til dig og am ham i din seng. Det anbefales jo at vi ikke sover sammen med spædbarnet og derfor skal han i princippet lægges over i sin seng når han er færdig med at amme, men du må prøve at finde balancen, for det er helt naturligt at han har brug for at få mælk der og han må gerne blive ammet i din seng og falde i søvn og sove videre ved siden af dig - men du skal sikre dig at der er plads nok omkring ham og han skal have sin egen dyne. Så det afhænger lidt af hvor stor en seng I har. Men det vil være naturligt at han ammes og sover videre netop med din kontakt.
Når han protesterer mod at skulle sove sidst på eftermiddagen, så vil det på samme måde være en god idé at du lægger dig sammen med ham i soveværelset - et køligt mørkt rum og ammer ham i sengen. Det at være afsides fra lyde, lys osv. kan hjælpe ham til at koble fra og gøre at ha så bedre kan overgive sig til søvnen og få sovet bare en lille lur.
Det er vigtigt at han ikke er vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal han have mælk og hjælpes til at sove igen ....
Og ja I må meget gerne lade ham sove hos jer, når I er vågne. Det er det mest trygge og dejligste sted han kan sove. Når han ligger i jeres favn kan han mærke jeres varme, høre jeres hjerte, jeres vejrtrækning, dufte jer og fornemme jer. Han føler sig omsluttet og det minder om tiden i livmoderen - derfor sover han naturligt allerbedst der og derfor må I naturligvis gerne sidde med ham, så han får sovet og sover godt.
Og så skal I prøve ikke at tænke så meget over det, men tage det hele lidt mere afslappet - nogle gange passer det bedst ind i dagen at I lægger ham fra jer med det samme, han bliver ammet, og puttet med det samme efter amning og imens han er døsig - og andre gange så får han lov til at være hos jer, sove hos jer i jeres favn. Det er så hyggeligt og dejligt og det skal han have lov til. Så prøv at gøre det, som i hverdagen passer bedst ind :)
Når han bliver 3-4 måneder gammel så kan I begynde at arbejde på at han skal puttes mere døsig og ikke skal falde fuldstændig i søvn ved brystet, men lige nu er det vigtigste at han få sovet og får den søvn han har behov for - gennemsnitligt ca 16 timer i døgnet .... At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Jeg vil meget anbefale jer at læse flere af mine bøger f.eks. "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om gråd og trøst" og "Helens bog om dit barns udvikling".
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske