Brev:
Søvnrytme - mon han får nok søvn
21. marts 2013
Alder:
1 mdr.
Søvnrytme - mon han får nok søvn
Hej Helen
Så blev det min tur til at søge råd hos dig efter at have læst en masse på din hjemmeside.
Vi blev forældre til en dejlig lille dreng den 2/2 på 3638 g og 51 cm. Han trives godt og jeg ammer fuldt ud. Eneste udfordringer er, at han har lidt af mavekneb fra han var ca..2-4 uger. Vi har haft zoneterapeut 3 gange i den periode og startede med biogaia. Herudover har han sovet meget uroligt og ikke ret meget (ca. 12 timer i døgnet). Det har hjulpet at svøbe han i et flonellagen når han sover om natten (han sover i egen seng lige ved min side).
Søvnrytme er der endnu ikke meget af, men vi vil så gerne hjælpe ham godt på vej til at få gode sovevaner. Pt. kan dagene se sådan ud:
Kl. 21-1.30: godnat - sover 4-5 timer (her går vi ind i mørkt soveværelse, jeg ammer ham og nynner elefantens vuggevise og han falder i søvn. Når han sover ret godt efter 15 min i min favn ligger jeg ham forsigtigt over i egen seng, svøber ham og han vågner let - jeg nynner videre og aer ham blidt og han falder til ro efter 5-10 min.
Kl. 2.30-5.00: sover 2-3 timer (kan også sagtens være delt i 2-3 små lure af 1 time). (samme måde som ovenfor).
Kl. 5-7: forsøger at få ham til at sove, men det er meget svært og ofte lykkedes det, men han vågner kort tid efter og helt sikkert når jeg forsøger at ligge ham over i egen seng. Han brummer også meget her og bruger meget energi på at irritere sig over svøbet (det gør han ellers ikke tidligere på natten). Han græder ikke her, men ligger bare og brummer og skifter mellem at være helt vågen og næsten falde i søvn.
Kl. 7 står vi op, hvis han ikke har sovet.
Kl. 8.30-10: formiddagslur i barnevogn på altan (den er ret sikker og han er træt og falder i søvn efter 5 min hvor jeg stille triller med vognen). Ofte vågner han efter ca 45 min og han skal trilles med i 10-15 min og han sover videre).
Nogle gange virker han stadig træt når han vågner her og falder i søvn når jeg ammer ham og han sover lidt i mine arme. Men jeg kan ikke ligge ham fra mig, så vågner han.
Kl. 13-15/14-16: forsøger at få ham til at tage en lur, men det er svært - han virker træt og er pylret, men vil bare ikke overgive sig. Så jeg går ofte en god tur med barnevognen, så er jeg næsten sikker på han får en god lur.
Kl.17 og frem forsøger vi at få ham til at tage en lille aftenlur næsten altid uden held. Han kan dog tage en halv time i vores arme, men vi kan ikke ligge ham fra os. Har også forsøgt med slyngevuggen og den virker en sjælden gang her. Om eftermiddagen og aftenen er han lidt pylret, men skiftevis også vældig snaksagelig, så det er svært for os at vurdere om han virkelig har behov for mere søvn eller ej. Til sidst inden vi går i seng er han dog rigtig træt.
Det skal også lige siges, at når jeg læser babyer på hans alder græder 2-3 timer i gns i døgnet, så er der et stykke vej for ham. Han græder måske 1 time, så når jeg siger pylret, kan det også bare være helt normalt.
Spørgsmål
1: Skal jeg kl 5 fortsat forsøge at putte ham og gerne i svøbet, så det forbindes med han nattesøvn og han ikke finder ud af at han kan slippe for det, hvis bare han brummer nok.
2: Er han mon bare en baby, der ikke har behov for så meget søvn eller skal vi forsøge endnu mere at få ham til at sove?
3: I hans vågne tid har vi ham næsten altid i vores arme, men har stille forsøgt med 10-20 min på aktivitetstæppe, i vugge o.l. Men skal vi lade ham prøve at tage nogle lure i vores arme uden at ligge ham fra os efter fx en halv time når det nu sjældent lykkedes. Har han mon stadig behov for at sove helt tæt på os?
4: Er det rigtigt som vi gør at ligge ham fra vores favn når han sover helt og ikke bare er døsig? Eller hvornår skal vi gå mere over til at ligge ham fra os når han er døsig?
5:han falder ofte i søvn om natten ved mit bryst. Hvornår skal jeg vænne ham fra det? Han gør det også nogle gange om dagen, men vi kan også ofte få ham til at sove ved at vugge ham i vores arme.
Det blev en lang forklaring og en masse spørgsmål, men jeg håber du kan hjælpe.
Mange hilsner
Maria