Svar: Den første skemad
21. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er vigtigt ikke at starte med skemad før tidligst 4 måneder og senest når barnet er 6 måneder. Og det er vigtigt at du starter meget langsomt op, det vil sige starte med smagsprøver og ikke rigtige portioner.
Jeg anbefaler at man starte med smagsprøver i løbet af dagen feks. til frokost og at du her starter med lidt risgrød eller majsgrød. Stille og roligt kan du udvide med lidt hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød, som har en lidt mere fnugget konsistens og du kan give lidt frugtmos på som topping, for at variere smagen mere. Der gives vand af kop.
Når jeres dreng kan spise om dagen og det fungerer godt - han spiser måske ½ dl, han åbner munden bevidst for skeen, maven fungerer og han virker til at nyde det, så kan du begynde at tilbyde skemad og vand om aftenen. Her kan du så begynde med grøntsagsmos, f.eks. af gulerod og kartoffel. Det er bedre at give ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl en gang dagligt.
Og det er meget vigtigt at maden tilbydes som supplement til den mængde mælk han normalt får. Det vil sige at maden skal ikke komme i stedet for flaskerne, men skal gives ud over hans indtag og antallet af flasker og mælken af mælk er således det samme som hidtil.
Lige nu lyder det som om at du måske skal prøve at tilbyde ham en flaske ekstra i døgnet, for at se om det kan mætte ham lidt mere - og det bør være almindelig modermælkserstatning han får. Vælling anbefales ikke før 6 måneder - der kom nye retningslinjer i 2010. Vælling er ikke noget børn skal have, men noget de kan få. Hvis du ikke synes modermælkserstatning mætter nok kan du prøve med Gul Allomin, den der hedder Allomin Extra 1, den er tilsat stivelse og er lavet til børn der er meget sultne. Vælling og modermælkserstatning uanset type tæller alt sammen med i mælkeregnskabet :)
Du kan godt lave grøden tynd som vælling, men stadig gives den af ske og stadig meget små mængder. Nogle børn har glæde af at starte med skemaden på denne måde, andre kan fint med det samme finde ud af at spise rigtig grød af skeen.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel. Du kan også slå alle fødevarer op, hvis og når du er i tvivl om, hvad han må få og hvornår :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske