Svar: Vil ikke tage sutteflaske
21. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til - og tilykke med den lille dreng :)
Det kan være rigtig svært at vænne jeres dreng til flaske, med den alder han har, for han er så bevidst nu, at han meget sandsynligt vil vælge den ægte vare, hvilket man jo heller ikke kan fortænke ham i ...
Men hvis du gerne vil give ham flaske, så er der lidt forskellige ting du kan overveje og også ting du kan gøre :)
For det første er der sutteteknikken. Der er meget stor forskel på hvordan man dier på et bryst og hvordan man dier af en flaske og mange børn kan naturligt ikke finde ud af begge dele. Hvis han bruger sut, så kan det nogle gange hjælpe, at finde en flaskesut, der ligner suttten i faconen, så er sutteteknikken noget han kender.
Nogle familier har held ved at bruge en elastisk flaskesut fra Pigeon. For andre fungerer det bedre med en NUK sut i naturgummi, flad og med ventil. Og andre har glæde af at bruge Calma fra Medela - I må prøve jer frem.
Udover sutteteknikken, så kan det også handle om smagen. Modermælkserstatning smager ikke ligeså sødt som modermælk og måske kan han ikke lide smagen af den mælk I giver ham. Hvis I har prøvet med de syrnede produkter eller produkter med hydrolyceret protein, så smager disse ofte mere surt og almindelig modermælkserstatning type 1 kunne være et forsøg værd.
Men ellers vil det ofte være en god idé, hvis du kan malke ud og give ham din mælk på flaske. Så kender han smagen og vil måske tage mod og die, fordi han så er mere tryg ved, hvad du giver ham.
Nogle gange kan man også prøve med vand i sutteflasken, for at se om det er smagen eller teknikken han har svært ved. Lidt sukker i vandet eller i modermælkserstatingen kan også være et forsøg værd (1 tsk i 100 ml) og så skal det trappes ud stille og roligt, så han lærer at drikke det uden at du skal tilsætte sukker. Men igen kan det nogle gange give lidt idé om, hvorvidt det er smagen eller sutteteknikken han har svært ved.
Det er herudover rigtig fint at I prøver at give ham mælk begge to, ligesom det er fint at forsøge på forskellige tidspunkter af døgnet, for at se om han er mere modtagelig på nogle tidspunkter end på andre ....
Hvis han ikke lærer at tage flaske, så må du amme ham og lige nu kan det være rigtig godt at amme ham to gange imellem hver lur - f.eks. amme fra det ene bryst, når han vågner og derefter lege, tumle, være aktive og skifte ham og så amme fra modsatte bryst før du putter ham igen. På den måde kan du fylde ham lidt ekstra op i løbet af dagen og udskyde behovet for skemad lidt :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske