Svar: Udfordringer for en lydsensitiv storebror
20. marts 2013
Alder:
18 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er altid rigtig svært, når den ældste er mere stille, rolig og afventende og den yngste er stærk og stridbar - og det kan naturligvis ikke undgås, at der vil være konflikter mellem de to. Det er dog vigtigt at I forsøger at være der og mægle mellem børnene, så de begge føler sig mødt og så tingene, så vidt det nu er muligt, ikke kører op i en spids og den ene "sejrer" og den anden bliver dybt "ulykkelig". Det er vigtigt at de begge kommer igennem konflikterne med en følelse af ingen af dem er forkerte. Det kan være det de gør, som er forkert, men det er ikke dem, der er forkerte:)
Det lyder som om at I de fleste gange når at gribe ind og får klaret situationen på en god måde og de gange, hvor I så ikke lige er der, så er det vigtigt at I giver jeres dreng nogle redskaber til at tackle situationen. Det er fint at han har lært at sige "nej!", "stop!" ellerlignende, men det er naturligvis ikke motiverende for ham, at forsøge igen og igen, hvis han ikke oplever at det virker. Det er dog vigtigt at I opfordrer ham til at blive ved med at sige fra på en god måde (i stedet for f.eks. at slå til lillesøster eller lignende) og så skal I naturligvis igen og igen, fortælle lillesøster at hun skal stoppe, når der siges stop, så hun hen af vejen lærer det.
Det er vigtigt at I reagerer hurtigt, når I fornemmer at de har konflikter og at I ikke regner med at de kan løse det selv. Hun er for lille til at kunne reagerer hensigtsmæssigt og han er så følsom og ved at hun er lille og at han skal tage hensyn osv. og har naturligt svært ved det, fordi hun overskrider hans grænser. I er derfor nødt til at være der hurtigt og helst være hos dem når de leger ...
Hvis de leger selv, så kan det være en god idé at I sætter rammerne op for legen, fordi I på den måde kan være med til at forebygge konflikter. Det er også vigtigt at reglerne er synlige og sagt højt - regler er med til at give retfærdighed og det er vigtigt mellem søskende. Regler kan f.eks. være "du leger med tingene i den her kasse, du leger med det her" ...
Det er vigtigt at give dem mulighed for at lege hver for sig. De behøver ikke altid lege sammen. Der er forskel på at være 1.5 år og være 3 år og der er forskel i deres leg og måde at lege på. Og I må gerne opfordre til at de leger hver for sig og ikke at de skal finde ud af at lege sammen.
Giv også storebror mulighed for rum og ro - det kan være at lege på sit værelse uden at lillesøster kommer derind eller han kan måske lege i haven uden at hun behøver være uden for samtidig ... Det er okay at han på den måde nogle gange får lov til at være, uden at hun behøver være med. Samtidig skal I så naturligvis give hende mulighed for at lave noget andet, være sammen med jer eller lignende. Hun skal ikke føle sig udenfor, men må godt vide at storebror også har lidt rettigheder og han skal føle at han ikke altid behøver dele og tage hensyn, men at han har et frirum.
Og lillesøster skal så naturligvis også hen af vejen lære hvad det så kræver, når de kan være sammen. Hvis de leger sammen og hun gør noget forkert, så skal I prøve at forklare hende, at det er forkert, at storebror bliver ked af det osv. så hun lærer at se dette og hen af vejen fornemme disse ting - men hun er stadig meget lille og vil naturligt ikke kunne det. Og storebror skal på samme måde også have at vide, at hun ikke gør ting for at være ond, men netop fordi hun er lille og naturligt også er igang med at lære ... De skal lære at respektere hinandens grænser, men det er noget der tager tid og noget tiden derfor vil give jer - det sker ikke lige med det samme:)
Lillesøster skal lære at hun ikke kan få sin vilje ved at råbe eller skrige - hverken overfor storebror eller overfor jer. Hun skal lære en anden og bedre måde at få kontakt på og bede om det hun gerne vil - og det kommer hen af vejen i takt med at hun får mere sprog. Og hun skal naturligvis også lære at hun ikke altid kan få det, som hun gerne vil have det og at andre vil noget andet end nu vil ...
Om høreværn hjælper ... tja, hvis han generelt er meget lydfølsom og I tænker at han kan have brug for et sådan hjælpemiddel, så kan det naturligvis forsøges. Det kan godt være at han nogle gange ville synes at det var rart, modsat tænker jeg at han jo ikke er født ind i en døv verden og at det er vigtigt at han oplever lyde i hverdagen.
Høreværn hjælper ikke på deres konflikter - tværimod kan det måske nogle gange gøre det værre, fordi han med høreværn på godt kan virke afvisende og måske ikke reagerer, når lillesøster kalder på ham eller ligende, hvilket hun naturligvis kan blive meget ked af og frustreret over, så de faktisk vil have den modsatte effekt.
Jeg tænker at det er bedre at give ham andre muligheder for at finde ro i hverdagen:)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske