Svar: Putning mv
20. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder egentlig som om at din datter ikke falder helt i søvn ved brystet, men faktisk flyttes før hun sover helt - du skriver at hun ofte lige kikker på dig, får sin sut og derefter lukker øjnene og sover og det betyder at hun jo lige når at registrere at hun puttes i sin lift og det er dermed ligesom det skal være.
Det kan være en god idé netop i 3-4 måneders alderen at arbejde på at hun ikke sover helt, når hun puttes, men lige når at fornemmer, hvor hun lægges til at sove. Men hun skal ikke puttes vågen og hun skal ikke være ked af det. Det er en rigtig god idé at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen ved at du ammer hende og det du skal være opmærksom på er, at du forholdsvist hurtigt efter amning skal putte hende fra din favn, for hvis hun når at falde for meget i søvn hos dig, så vil der netop ofte ske det, at hun så vågner efter ½ time, oplever at ligge et andet sted, hun bliver utryg, bliver ked af det og har brug for at komme op igen.
Derfor skal du prøve at amme hende og direkte derefter putte hende - hvis du sidder med hende hos dig i f.eks. 10 minutter så bliver det sværere at lære hende det. Alternativt skal du sidde med hende i længere tid, måske 60 minutter, før du så kan lægge hende fra dig. Det er naturligvis hyggeligt og helt i orden at gøre, men det kan gøre det svært at udnytte hendes sovestunder til praktiske ting ...:)
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må gene være svøbt i et klæde og hun må gerne få en sut og så flyttes hun langsomt ned i liften, barnevognen, sengen - hvor hun nu skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i liften kan du svinge den lidt, ligger hun i barnevognen kan du trille hende lidt frem og tilbage - det er fint på den måde at lulle hende i søvn. Nogle gange behøver du heller ikke gøre noget, så vil hun naturligt bare lige kikke på dig kortvarigt, lukke øjnene og falde i søvn :)
Som udgangspunkt skal du ikke ændre på noget der fungerer og lige nu lyder det til at gå rigtig fint hos jer :) Dejligt!
Læs meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske