Svar: Vågner hver anden time hele natten
20. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev og dine tanker - jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker tilbage:)
I forhold til dit sidste brev, så lyder det som om at jeres datters dagsrytme har ændret sig .. Hun får stadig to lure dagligt, hvilket er vigtigt i forhold til hendes alder men i stedet for at hun som før sov formiddagslur mellem 10-11 og middagslur mellem 14-16, så ligger hendes dagssøvn nu sådan at hun sover mellem 11-13 og sover igen mellem 16-17 - og dette kan faktisk godt påvirke hendes nattesøvn negativt ...
Hele dagens rytme har betydning for hvordan natten forløber og jeg tænker at det kunne hjælpe jer, hvis hun kunne komme op om morgenen, måske starte dagen lidt før og sove lidt tidligere hele dagen igennem. Meget gerne en formiddagslur på en time og så en middagslur på måske 2 timer - men hvor hun med sikkerhed kom op før kl 16 ...
Derudover tænker jeg at det lyder som om at hun lige nu har brug for jer, brug for jeres nærhed osv. når hun skal sove. Det er helt normalt, hun er rigtig godt igang med separationsfasen. Det betyder at hun på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt, samtidig med at hun nu måske er begyndt at kravle, rejse sig ved tingene og motorisk er godt igang med at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. Det betyder også at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen - naturligvis forstærket af at hun om dagen er i vuggestue.
Men behovet for nærhed har hun stadig og det viser sig netop om aftenen. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som hun viser behov for, det der skal til for at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Og hos jer lyder det også til at virke, det giver ro og hun sover i løbet af ca 15 minutter, hvis hun har en hånd at holde i. Det er meget fint :)
Den øgede motoriske udvikling betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Og hun virker naturligt rastløs. Hun kravler og rejser sig, både når hun er vågen i løbet af dagen, men gør det også i sengen, hvor hun let får fat i tremmerne og hun gør det når hun sover. Hun får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Det kan være en rigtig god idé at indføre et godnatbad, fordi hun godt en time efter badet vil få en naturlig ro i kroppen og derved bedre vil kunne falde i søvn. Det kan også være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød som en del af hendes putteritual.
Det kan nogle gange være en god løsning i denne alder at koble tremmesengen til forældre sengen. Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan jeres datter stadig blive puttet i egen seng og I kan være ved siden af hende, holde i hånden og give den nærhed hun har behov for. Når og hvis hun vågner om natten, så er I stadig lige ved siden af hende, kan holde i hånd igen eller sige lidt beroligende ord, så hun hører at I er der, så hun ikke er alene. Og hun kan faktisk også krybe ud af sin seng og over til jer, hvis det er det hun har behov for...
Samlet set vil børn i jeres datters alder ofte have behov for ca 14 timers søvn i døgnet og hvis hun normalt sover 3 timer samlet i løbet af dagen, vil hun således skulle sove ca 11 timer om natten - f.eks. fra kl ca 20 til 07 - afbrudt af ca. 2 amninger. Om dagen vil det så ofte passe med en formiddagslur fra ca 9.30-10.30 og så en middagslur fra ca 13.30 til 15.30 ...
Det lyder som om at de i vuggestuen er begyndt at arbejde på at hun kun skal sove en lur dagligt - men hun er for lille til dette og derfor har hun brug for den ekstra lur sidst på eftermiddagen ... Derfor er det bedre hvis hun kunne få sine to lure i vuggestuen og ikke skulle sove hjemme, fordi det ofte vil give en mere rolig nat.
Jeg håber dette hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske