Svar: Nætter, søvn og aftenflaske
19. marts 2013
Alder:
18 mdr.
Kære søvnige forældre
Tak for jeres brev :) Det er en rigtig god idé at komme væk fra sutteflasken nu. Ernæringsmæssigt har jeres dreng ikke længere behov for den og det er også uhensigtsmæssigt i forhold til hans tænder ...
Jeg vil anbefale jer at I skærer mængden i flasken ned, så han får mindre og mindre og stille og roligt erstatter flasken med lidt mælk af en kop i stedet. Han kan på sigt f.eks. få en godnatgrød sammen med en kop mælk i køkkenet, få børstet tænder, få lidt vand at drikke og så skal I sidde hos ham, læse lidt for ham, tale lidt om dagen, synge en sang, holde lidt i hånden osv hvad han nu har behov for.
Han har en alder nu, hvor han godt forstår at noget er slut. Det kan være mælkekartonen der er tom, historien der slutter og bogen klappes sammen, eller tallerkenen der er tom, der er ikke mere mad, det er slut. Han begynder også at kunne forholde sig til at noget smides i skraldespanden og så er det væk. Derfor vil det være en god idé at tage ham med i processen, når flaskesutterne bliver gamle og klistrede og skal smides ud. Lad ham selv være med til at smide dem ud, og så er det slut med flasken - i stedet kan han så få lidt at drikke af en kop. Og nye sutter skal jo ikke købes - det er slut, og så er det sådan det må være:)
Han vil højst sandsynligt søge efter sin flaske om aftenen, han vil pege på skabet, hvor han ved at den plejer at være og her tager I så flasken frem, viser ham at den er i stykker, den dur ikke, når sutten ikke er på. Husker ham på at den er smidt ud og at det er "slut". Han vil til at starte med naturligvis blive frustreret og ked af det og I skal rumme hans følelser og så skal I samtidig tilbyde et alternativ - nemlig mælk af kop og så det putteritual I har indført. Så alt i princippet er som det plejer at være, det eneste der er forskelligt er, at mælken nu gives af en kop i stedet for af en flaske.
Og stille og roligt skal I så nå til at mælken gives i køkkenet sammen med grøden og ved sengen gives lidt vand i stedet - men samme ritual som hidtil.
Og så er det vigtigt at han ikke falder i søvn i jeres favn, men falder i søvn i sin seng. Det er vigtigt at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det har betydning for hans evne til at kunne komme videre i søvnen, at han er helt tryg ved siden og kan se at det var der han faldt i søvn - når han har sine opvågninger om natten.
Hvis han skal ind til jer om natten, så kan det nogle gange være en hjælp at tage ham ind til jer, lade ham falde i søvn hos jer og når han sover godt og pladsen i jeres seng er blevet for trang, så flytter I ham tilbage i egen seng igen. Det at han begynder både at falde i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen vil på sigt godt kunne gøre det lettere at få ham til at sove videre i egen seng om natten, når han vågner op og søger jer ....
Jeg håber I kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske