Brev:
Aftensmad
19. marts 2013
Alder:
3 år, 9 mdr.
Aftensmad
Hej Helen.
Så har vi igen brug for et godt råd :-).
Vores store dreng på 3½ år er generelt meget fintspisende og især aftensmaden ryger der ikke meget ned af. Han er ikke decideret tynd, og jeg synes han ser sund nok ud, men alligevel kan det da bekymre mig, at han stort set ikke spiser samtidig med, at jeg tænker, at der er et opdragelsesmæssige aspekt i det... Stod det til ham selv, så levede han af slik og kage, hvilket han kun får i weekenderne i afmålte mængder.
Han spiser som følger:
Morgenmad - havregryn med lidt müsli og banan. Morgenmaden er det måltid han spiser mest af, men det kan svinge lidt.
Formiddag - frugt/knækbrød el. lign.
Frokost - Rugbrød el. varm mad i børnehaven. Herhjemme i weekenderne er han ikke meget for frokost, men der glider da lidt ned, når man rammer det rigtige tidspunkt.
Eftermiddag - frugt/knækbrød/bolle el. lign.
Aften - Alm. børnevenlig aftensmad som regel med skårne, rå grøntsager, hvilket er det der lettest glider ned. Af selve aftensmaden tager han som regel bare en bid eller tre, hvorefter han siger tak for mad.
Jeg er meget i vildrede med, hvor meget jeg skal presse ham til at spise. På den ene side vil jeg gerne respektere, at han føler sig mæt, men på den anden skal han heller ikke "slippe så let", hvis det bare er fordi, han ikke lige gider at sidde længere... Han bliver som regel tilbudt en rugbrødsmad en times tid eller halvanden efter aftensmaden, hvis han ikke har spist så meget, for jeg vil jo også nødig sende ham sulten i seng...
Håber du har et godt råd. På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Mad-mor