Svar: Spise selv - part 2
19. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, jeg skal prøve at uddybe :)
Det er svært at spise med ske, for de fleste børn vil, præcis som du beskriver, dreje i håndledet og vende skeen på hovedet, så maden ryger af, før den kommer i munden. De fleste børn er faktisk ofte omkring 16 måneder, før det helt mestrer denne teknik.
Kay Bojesen har lavet en børneske, hvor håndtaget er dejet rundt. Denne ske er der nogle børn, som har lettere ved at lære at bruge, så de kunne være en idé :)
Eller skal du naturligvis hjælpe ham, når han ikke kan selv. Han kan sidde med en ske i hånden, men kan også sidde med lidt frugt eller andet spiseligt imens du giver ham skemad, så han på den måde stadig føler at han også selv spiser og deltager aktivt i måltidet.
En gaffel er lettere at spise med, fordi maden bliver siddende uanset, hvordan gaflen vender. Og det er helt naturligt at jeres dreng i første omgang skal lære at putte gaflen med mad i munden og derefter selv lære at komme maden på gaflen. Det vil også være helt naturligt at han tager maden af gaflen og spiser den derfra med fingrene.
Det kan være en god idé at have to gafler, så du kommer mad på den ene, giver ham den i hånden og han fører den selv til munden. Imens kommer du så mad på den anden og I bytter - han får den med mad på og kan selv spise det - og du kommer nu mad på den anden gaffel og I bytter igen. På den måde kan du holde ham igang med at spise og han har en naturlig oplevelse med at spise selv.
Det er rigtig fint at varierer jeres hjælp, så I nogle gange lader ham prøve selv og giver lidt støtte undervejs og andre gange mader ham. Om aftenen, hvor han er træt og hurtigt kommer til at mangle koncentration, vil det f.eks. være rigtig godt at I hjælper ham, så han får den mængde mad han har behov for. Han må her f.eks. gerne få en godnatgrød, som I giver ham, som en del af sit putteritual og som sikrer at han ikke går sulten i seng.
Og ja - I må naturligvis også gerne hjælpe ham med rødbeder, så alt ikke bliver farvet pink :)
Det er en god idé at lære ham at bruge begge hænder, når han skal drikke af en kop og I må gerne sige den lille sætning "begge hænder" til ham, så han begynder at forstå, hvad et er han skal. Når han tager koppen med den ene hånd, løfter den og kopper tilter, så sig "begge hænder" og vis ham hvordan - guide og støtte. Først holder du og han spejler sig i det og prøver at gøre ligesådan.
Nogle gange kan lysten til at drikke og smage være større, hvis du f.eks. kommer en citronskive, en appelsinskive i vandet - naturligvis økologisk og uden sprøjtemidler. Det kan give vandet lidt smag og gøre det mere interessant at øve sig på at drikke:)
Det anbefales at han får letmælk fra et års alderen og han skal stadig have fedtstof på brødet, sovs, federe ostetyper osv. Fedstof i hjemmelavet grød er ikke længere nødvendigt, men han må gerne få lidt for smagens skyld og bruger du fedtstof i den hjemmelavede kartoffelmos til jer alle, så får han det naturligt også den vej igennem:) Han skal ikke sættes på fedtfattig kost, men må godt få lidt mindre fedt nu. Letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen, det vil sige med 1.5% fedtindhold, foretrækkes frem til 3 års alderen, hvor han så kan få skummetmælk, kærnemælk og minimælk :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske