Brev:
Spise selv - part 2
19. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Spise selv - part 2
Hej Helen
Tak for dit sidste svar ang. hvornår børn kan forskellige ting ift. at spise selv.
Jeg har dog lige brug for nogle konkrete råd om hvordan vi skal støtte/hjælpe vores dreng med spisning eller om vi bare skal fortsætte det vi gør!
Han er nu blevet et år, og rent udviklingsmæssigt tror jeg han er godt nok med. Han snakker og pludrer, kan næsten sige "far", og siger "hej" og "vov vov" og "nej". Han kravler rundt, og rejser sig op ved alt. Kan tage nogle få skridt, mens han holder/støtter sig ved f.eks sofaen. Han er rigtig glad for mad, og har hele tiden ligget i den øverste del af vægtskalaen.
Vi hjælper ham fortsat med skemaden (altså mader ham). Når han prøver selv, drejer han håndleddet rundt, så maden falder af. Det har jeg læst er meget normalt. Men hvordan hjælper vi ham bedst til at lære det med skeen? Er det bare at lade ham prøve så meget som muligt? For når han bliver "træt" af skeen, smider han den bare og stikker fingrene i maden.
Jeg prøvede den anden dag at lade ham prøve selv med sin havregrød, hvor jeg også havde en ske, og han ham nogle skefulde imens. Det var ingen succes, han gav sig pludselig til at skrige højlydt og smed skeen, og ville ikke selv mere. Tænker måske han er for sulten om morgenen til at have tålmodighed til at prøve selv. Min mand har også prøvet at sætte sig bag ved ham og hjælpe ham med at føre skeen.
Han tager gaflen og spiser maden, (og smider den så ofte bagefter på gulvet) men har ikke styr på endnu, hvordan han skal stikke i maden, for at få den på gaflen. Her hjælper vi ham også lidt ved at føre hans hånd ned og stikke maden på gaflen.
Det går fint med at spise med fingrene og har også helt styr på pincetgrebet. Jeg lader ham spise meget med fingrene, hvor min mand (til aftensmad) nok mere er tilbøjelig til at hjælpe/made ham. Jeg ved godt det sviner en del, når de selv skal øve sig, men jeg synes det er vigtigt. Dog er der nogle fødevarer vi hjælper ham med, hvis det farver tøjet (f.eks. rødbeder).
Ift. at lære at drikke af kop, så skulle han ifølge bøgerne selv kunne drikke af en tudkop nu. Han er ikke vant til at drikke af tudkop. Vi har forsøgt nogle gange, men han synes mest det er sjovt at gnave i tuden. Stiller vi en kop med lidt vand foran, tager han kun fat i den ene hank på koppen, og så kan han jo ikke styre det.
Forsøger at hjælpe ham til at tage fat med begge hænder, giver han bare slip med den anden.
Skal vi gribe tingene an på en anden måde eller skal jeg bare have tålmodighed og vente på han lærer det?
Hvad med fedtstof i maden nu hvor han er et år? Og skal han drikke sød eller letmælk?
Med venlig hilsen
Rikke