Brev:
Ved at være desperate over vores datters søvn eller mangel derpå
18. marts 2013
Alder:
22 mdr.
Hej Helen
Min mand og jeg ved snart ikke hvad vi skal gøre for vores datter.
Jeg har læst din bog om sovning for at se om det kunne hjælpe os.
Vores datter bliver 2 år til maj, hun sover ca. Mellem 1 - 2,5 times middagslur (i en periode har hun kun sovet en time i weekenden og 1,5 i vuggestuen) hun sover indenfor i barnevogn i vuggestuen og her hjemme er hun altid blevet puttet ude og falder hurtigt i søvn.
I løbet af ugen går hun til rytmik om mandagen og så er vi tit sammen med enten venner eller familie en dag i weekenden.
Om aftenen når hun skal sove og i løbet af natten kommer vores store problem. Hvis vi ligger hende kl. 19.30 er det siden vi flyttede den 1 februar begyndt at tage mellem 30- 1 at få hende til at sove. Før vi flyttede sov hun i sin egen seng for enden af vores, der begyndte hun at ville holde i hånd, når hun skulle sove og vi kunne ikke længere putte hende og forlade lokalet som vi altid har gjort. Efter vi er flyttet har hun fået sit eget værelse igen. Hvis vi prøver at forlade værelset begynder hun straks at græde og det stopper ikke, ellers går hun ud af sin seng ind til os i stuen.
Så vi holder hende i hånden indtil hun falder i søvn.
Ud fra din bog har vi prøvet at putte hende senere kl. 20 og det har gjort at hun falder hen for det meste på en halv time, idag lykkedes det 19.45 at putte hende. Men hun vågner så mange gangen i løbet af natten, grædende og uden sut, vi går ind til hende giver sutten og prøver at gå ud, men så vil hun igen holde i hånden. Når hun er faldet hen forlader vi værelset og fem til ti min vågner hun grædende op, sådan kan hele natten fortsætte medmindre vi ligger på gulvet ved siden af sengen hele natten eller også at hun sover mellem os (hun kommer selv ind ved 1 - 2 tiden). Det er hårdt og vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Vi tror ikke hun får den sammenhængende søvn som hun har brug for og kan nogle dage være meget pivet, men ellers fuld af energi.
Vi har en aften rutine som er følgende;
Kl. 19 nattøj findes frem og kommer på ( render lidt rundt inden det kommer helt på) hun får maske ( hun har Astmatisk bronkitis) børstet tænder og
Kl. 19.30 finder hun selv en bog og vi går ind i sengen og læser bogen
Kl. 19.45 bliver der kysset godnat og sagt sov godt og lyset slukkes.
Ved ikke om du har brug for denne information, men min mand er B menneske og jeg er A
Vi håber meget at du kan hjælpe os med nogle redskaber eller forklaringer.
Med venlig hilsen
Familien Jensen