Brev:
Mundmotoriske udfordringer?
18. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Mundmotoriske udfordringer?
Kære Helen.
Tusind tak for det svar, du gav mig vedr. putning og natteroderi. Vi har brugt dit svar, følt os frem efter, hvad der føltes rigtigt, og det går meget meget bedre nu.
Jeg har endnu et spørgsmål, som angår mundmotorik og spisning.
Vores søn - som er født 11 uger før tid - men i højde og drøjde og hvad man eller med øjnene kan se - er helt på "niveau" til en til tiden født dreng driller os lidt, når det gælder mad. I hvert fald nægter han at spise rugbrød.
Han bliver 1 år om 10 dage. Han startede stille op med grød og mos omkring 5 måneders alderen. For et par måneder siden begyndte han at spise lidt af, hvad der var på vores tallerkener - med stor fornøjelse.
Vores "problem" er egentlig bare rugbrød og "drikke af kop".
For 1 1/2 måned siden startede han med små rugbrødsbidder. Det gik ok et par uger (han spiste 1/4 - 1/2 stykke til frokost), men så begyndte han pludselig at spytte det ud. Han er startet i flerbørnsdagpleje for 1 måned siden og efter 1-2 uger valgte de at stoppe med at give/forsøge at give ham rugbrød, fordi han spyttde det ud. De mener, at det muligvis er fordi, han mundmotorisk ikke er klar.
Han spiser havregrød med banan til morgen, for også grød i dagplejen og spiser også med til deres frokost af mos, suppe, pasta (og så evt øllebrød eller andet grød, hvis han ikke vil spise hvad de andre får). Herhjemme spiser han fiskefrikadeller i bidder, avokado og elsker røget laks. Nudler, små kyllingebidder, fisk og hvad vi ellers spiser, vil han også gerne have - bare ikke rugbrød. Måske handler det om, at det er for hårdt? Han spiser endnu ikke selv med ske, men kan godt selv tage små bidder mad i munden. Jeg har nogle gange givet ham en agurkestang at tygge i (hvilket han synes er sjovt) og jeg har i dag købt skorper, han kan gnave i, hvilket han også var ret vild med.
Når det gælder drikkeri, så har vi de seneste godt 3 måneder givet ham vand/mælk af et lille glas/kop. Det er stadig minimalt, hvad han får ned. En gang i mellem et par slurke, me oftest spytter han det bare ud.
Dagplejen har nævnt, at han af hensyn til sprogudviklingen godt må "komme i gang" med at spise rugbrødsmadderne og drikke af kop. Det er ikke fordi, de har nævnt det som "kritisk", men jeg kan alligevel ikke helt vurdere, om vi bare skal give ham tid, om vi kan gøre noget for at stimulere/hjælpe ham eller om vi fx. bør se en ergoterapeut.
Jeg vil være meget glad for dit bud på, hvad du synes, vi bør gøre.
Hilsen