Svar: Nattevæder
18. marts 2013
Alder:
6 år, 6 mdr.
Kære Signe
Sengevædning, ufrivillig natlig vandladning eller enuresis - det dækker alt sammen over problemer med at tisse i sengen om natten. Ca 70 % af alle børn holder op med at tisse i sengen før de fylder 7 år, men nogle børn fortsætter derefter. Og barnet skal naturligvis have hjælp, støtte og forståelse, og jeg er helt sikker på at børn "ikke er ligeglade". Det er et nederlag, hver gang det sker, og det er naturligvis synd.
Det ses hyppigere hos drenge end hos piger og man mener at det skyldes at pigers blærekontrol udvikles lidt tidligere. Man ved også at det er arveligt og det betyder at hvis en eller begge forældre har haft problemer med at tisse i sengen som barn, så vil der være større sandsynlighed for at barnet også får problemet.
Vores urinproduktion og det at kunne holde os - styres af det antidiuretiske hormon (ADH). Dette hormon udskilles om natten, når vi sover og det sikrer at vi ikke tisser om natten. Og nogle børn er lidt senere til at udskille dette hormon og tisser derfor i sengen.
Nogle børn har også en urinblære der har svært ved at rumme den mængde urin, som barnet producerer - og så tisser barnet i sengen.
Andre børn sover rigtig tungt og mærker derfor ikke at de skal tisse og så er det også sådan at der hos nogle børn ikke bliver sendt besked fra blæren til hjernen om at blæren er fuld og man skal tisse - så barnet mærker ikke tissetrangen før det er for sent ...
Uanset hvad årsagen er, så er det vigtigt at hjælpe og behandle barnet. Og med den alder jeres dreng har nu, vil det være helt relevant at bestille en tid til samtale med jeres læge. Hvad type behandling man vælger, afhænger helt af den enkelte situation.
Man kan behandle med medicin, hvis årsagen er at barnet ikke danner nok hormon.
Man kan også behandle med ringeapparat. Der er her to typer - den ene er en madras eller lille pude, som barnet ligger på, det andet er en lille alarm der placeres i barnets underbukser. Begge dele vækker barnet, når barnet tisser, så barnet kan gå ud på toilettet og tisse færdig. Tanken er at barnet på denne måde lærer at vågne og mærke, når der er en fyldt blære og dermed behov for at gå på toilettet.
Du kan læse mere på drynites.dk - der er også en henvisning til kontinensforeningen. Og så kan du også finde bogen "Magnus tisser i sengen", som kan være rigtig god at læse højt for jeres dreng :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske