Svar: Søvn og sammenhængen med mad
18. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det er som udgangspunkt en god idé at give skemad, når din dreng vågner af en lur og også der tilbyde ham vand af kop. han behøver ikke få mme af kop, når han ammes og får flaske, det er rigtig godt at lære ham at drikke vand og vænne ham til dette netop via koppen eller et lille glas.
Og så er det en rigtig god idé at amme ham eller give ham flaske, som en del af hans putteritual. Der må således gerne ligge f.eks. 1½ time imellem at han er tilbudt skemad og vand og så tilbydes mælk.
Det er rigtigt, at det kan være en god idé at arbejde på at han ikke falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men det betyder ikke at han ikke stadig har brug for mælken før han skal sove og det betyder heller ikke at han skal lægges vågen i seng.
Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækningn og prøv at flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove, lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt og derfor lige registrerer at brystet er væk og han ligger i sin seng. Stå ved ham, lad ham mærke dine hænder osv. og lul ham det sidste stykke ind i søvnen. Giv ham evt. en sut eller en klud hos sig, hvis det hjælper på overgangen til at komme fra din favn og ned, hvor han skal sove.
Giver du flaske i sengen, barnevognen eller hvor han nu sover, så er det igen en god idé at du giver ham mælken, står hos ham, holder hænderne på ham og lader ham mærke at du er der og så fjerner flasken lige der, hvor han tydeligt er parat til at sove, hvor han slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn.
Sen aften vil det være helt okay at give ham flasken sovende - det der også kaldes et drømmemåltid, så han er fyldt ekstra op til natten og dermed begynder at kunne sove igennem. De fleste børn er 6 måneder, når de begynder at kunne sove igennem om natten og at sove igennem betyder at han kan sove 5-6 timer uden mælk. Det kan være fra kl 20 til 01/02 og til kl 05. Så han sover sidst længste søvnstræk fra klokken 20. Det kan også være at han får mælk kl 20, 23/24 og igen næste morgen tidlig kl 05/06 og således har sit længste søvnstræk fra midnat.
Det er en forudsætning for at sove igennem om natten, at han får mælk nok hele dagen igennem. Hvis hans behov for mælk / væske ikke dækket nok i løbet af dagen, så vil han naturligt skulle søge sit behov om natten. Derfor er det også vigtigt at der netop går tid imellem skemaden og indtaget af mælk om dagen, så der er bedst plads i maven til begge dele.
På samme måde kan det være nødvendigt at holde lidt igen med skemaden og f.eks. kun give ham ¾ dl skemad af gangen, fordi han så naturligt vil indtage mere mælk efterfølgende, end hvis han f.eks. spiser 1 ½ dl. skemad.
Mit forslag en til dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sove måske lidt videre imens og dagen starter
Morgen 7: Første skemåltid kan evt. gives her - lidt grød, evt. med frugtmos som topping. Vand af kop.
Ammes og puttes til første lur ca kl 8, hvis han som nu er stået tidligt op.
Formiddag 10-10.30: Tilbydes grød, evt med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Evt ammes - denne amning kan måske trappes ud i 6 måneders alderen.
Af den plan du har sendt, fremgår det at jeres dreng allerede får 3 skemåltider dagligt. Og det ser ud som at de ofte ligger lidt presset i løbet af dagen - jeg har i min plan delt dem mere ud, så han får morgen, frokost og aften i stedet for som nu frokost, eftermiddag og aften. Det er ikke altid en god idé at fylde ham op sidst på dage, for han skal naturligt bearbejde maden og det kan give ekstra maveuro og gøre at han så naturilgt søger brystet mere, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken. Så hvis du skønner at han kan klare 3 skemåltider dagligt, så vil jeg anbefale at du prøver at lægge dem som i mit forslag til en dagsplan - og at du samtidig medtænker at holde mængden nede. Der er tale om 3 små skemåltider ½-¾ dl og vand af kop.
Jeg håber at mine tanker og mit forslag til dagsrytme vil hjælpe jer lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske