Brev:
Søvn og sammenhængen med mad
18. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Søvn og sammenhængen med mad
Kære Helen
Tak for dine altid gode svar. Jeg har forskellige spørgsmål til ting jeg er i tvivl om, overordnet er det søvn og sammenhængen med mad.
Min søn er nu 5 måneder og sover 3 lure om dagen. Han kan være vågen max 2 til 2 ½ time. Når han vågner spiser han og så leger han selv eller jeg leger med ham, eller vi går til forskellige ting, rytmik og mødregruppe.
Først et bud på en typisk døgnrytme, der jo kan variere fordi vi går til forskellige ting, skal til lægen osv.
Døgnrytme på en god dag.
Vågner: 6
Ammes i sengen, er dog ikke så interesseret i at spise.
Lur: 8 – 10 (10.30) ca.1-2 ½ time (varierer) men han er vågen 2 timer så kan han ikke mere
Op og få grød (1/2 portion) og ammes (tager ca en time i alt)
Lur: 12.30-15.30
Grød og bryst (hvis han er for sulten får han bryst først)
Lur:17.30-18
Bryst evt. mos af kartofler, gulerødder, avocado.
19-20 ammes lidt, nattøj på, hygger lidt flaske ca. 19.30. (det er blevet ritual at han får flaske nogle gange kun med lidt mælk, fordi han ikke er sulten, men han forbinder den med søvn, de gange jeg har forsøgt at udelade den, bliver han meget ked af det)
Lægges i seng med en sang kl 20
22.15 mor i seng prøver med flaske mens han ligger i sengen (synes det er synd at løfte ham op) man han vender ofte hovedet væk spiser max 100ml.
00.30 ammes
4.00 ammes
Jeg er i tvivl om hvordan maden ligger bedst i forhold til lurene? Jeg vil helst ikke amme inden en lur, for så falder han i søvn ved brystet og vil så ikke sove, når han bliver lagt.
Jeg prøver at amme i forbindelse med grød/mos for han vil ikke rigtig drikke vand hverken af sutteflaske eller kop, har tænkt på om jeg bør give ham modermælkserstatning? Det vil han nemlig gerne drikke.
Da han går tidligere i seng nu, ca. kl 20, har jeg flere gange forsøgt med en godnatflaske kl. ca. 22.15 når jeg selv går i seng. Jeg stikker flasken i munden på ham når han sover, men han vil ikke rigtig spise eller også vil han kun spise lidt. Han vågner efterfølgende ved 1 tiden og ved 4 tiden og skal have mad. Fra de er 6 måneder skal de jo gerne stoppe med natamning, men hvordan kan det lykkes når han spiser som han gør nu?
Håber du vil kikke på det, og komme med bud på justeringer jeg kan foretage, jeg vil jo efterhånden gerne sove mere end 2-3 timer af gangen.
Med venlig hilsen
S