Svar: Op om morgenen
18. marts 2013
Alder:
5 år, 9 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter har brug for tid om morgenen og det lyder også som om at du har forsøgt at indrette netop morgenen på at give hende den ro og tid, som hun viser behov for, så det hele for løber så gnidningsfrit som muligt .. Det er rigtig godt, det lyder som om at du gør dig mange gode overvejelser og gør det rigtig godt!
Det er vigtigt med et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen og ja - også selvom det er weekend. Jeg tænker dog, at hun med den alder hun har nu, måske godt kunne være oppe lidt længere fredag aften, hvis hun synes det er særlig hyggeligt, men stadig op til samme tid om morgenen og stadig i seng i ordentlig tid lørdag og søndag aften, ellers vil det indre ur ikke fungere optimalt mandag morgen og ugen får en rigtig dårlig start.
Det er en rigtig god idé at du som nu, vækker hende 5-10 minutter før hun skal op, så hun får mulighed for at vågne stille og roligt, og også får fornemmelsen af at hun får lov til lige at "ligge og hygge lidt ekstra" under dynen. For det er jo rigtig rart at kunne - ligesom vi voksne nogle gange kan være rigtigt glade for vækkeurets snooze funktion.
Det er også rigtig vigtigt at du forklarer hende vigtigheden af at skulle op, samtidig med at du også anerkender hendes lyst til at blive liggende. Det er vigtigt at hun ikke føler sig forkert - hvis hun er en langsom starter og du selv er rigtigt frisk om morgenen, så kan hun jo næsten blive i dårligt humør og føle sig forkert af at se hvor frisk du er ... Og det er vigtigt at anerkende, at hun har det anderledes, at hendes bedste tidspunkt på dagen ikke er om morgenen og at det er okay :)
Nogle gange kan det også hjælpe at lade hende vågne til lidt musik eller en lille historie der afspilles på CD eller lignende. Og have en aftale om at når musikstykket stopper, så skal hun stå op. Det at have en sådan "tidsmarkør" kan være bedre end at du råber af hende flere gange "stå nu op!" - hvis hun ved at hun skal stå op, når musikken stopper, så kan hun bedre styre det selv og føler ikke at du på samme måde jager med hende.
Hvis hun går meget op i tal, så kan du også gøre hende mere "selvhjulpen" ved f.eks. at indføre nogle regler om, at når uret står på xx:15, så skal hun stå op, når det står på xx:25, så skal hun være i tøjet eller lignende. Det kan igen gøre at hun går igang og selv kan styre rækkefølge og hvordan, uden at føle at du jager med hende, samtidig med at hun måske vil synes det er lidt spændende at nå det inden for den satte tid eller måske komme ned før "mor jeg nåede det allerede, da klokken stod på 22 ...".
Nogle gange kan du også med fordel lokke med et eller andet hyggeligt, som du ved at hun sætter pris på "hvis du skynder dig, så kan du nå at få en historie inden vi kører" eller lignende, så der er en gulerod at skynde sig for ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver dig noget du kan bruge:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske