Brev:
Op om morgenen
18. marts 2013
Alder:
5 år, 9 mdr.
Op om morgenen
Kære Helen.
Egentlig et lille problem. Men et problem, jeg alligevel gerne vil gøre noget ved...
Har du mon nogle guldkorn til at få en fem-årig op om morgenen?
Vores datter er glad og tryg ved sin børnehave, hvor hun er den ældste.
Så det er ikke fordi, hun er ked af at skulle derhen. Selvom hun naturligvis helst vil holde fridag.
Hun kommer i seng klokken 20, og sover måske klokken 20.15. Bortset fra i weekenderne, hvor det godt kan blive senere. Det har vi tænkt os at ændre på, for hun er vist for lille til at flexe med sovetiderne?
Hun sover trygt og godt, og vågner sjældent i løbet af natten. Og virker udhvilet næste morgen (når hun første er kommet igang) og har et godt overskud i løbet af dagen.
Så det handler egentlig mest om, at hun ikke vil ud af den varme seng om morgenen. Hvilket jeg sagtens kan forstå :) Men modsat voksne kan hun nok ikke helt forstå argumenterne om, at man skal op, på arbejde/i børnehave o.s.v.
Hun bliver vækket ca. 7:30 og skal ud af døren en time senere. Det er kun far og hende, der skal afsted. Jeg står altid op sammen med hende, og gør mig selv klar, efter de er kørt. Så der er god ro på, og tid til at spise morgenmad sammen og hygge lidt.
Idag kom hun for første gang afsted med morgenmad i bilen, og det synes jeg er et skråplan. Morgenmad og den "stund" der hører til skal vi have sammen ved bordet. Også selvom det måske bare er 10 minutter.
Jeg snakkede med hende om, at fordi vi elsker hinanden, vil vi gerne have gode morgener sammen. Og for at få det, skal hun hjælpe til med at stå op, når jeg siger, at det er nu (som regel tæller til tre). Det er efter hun har haft 5-10 minutter til at ligge og vågne for sig selv.
Andre gode fif eller tricks?
Ellers er alt vel. Håber det samme hos dig.
Kærlig hilsen,
L