Annonce

Annonce

Svar: Bordskik, mad og amning


16. marts 2013

Alder:
20 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lucas´ frustrerede forældre :)

Tak for jeres brev og alle jeres tanker.

Det lyder som en rigtig god idé at få stoppet amningen og det er rigtig godt at du holder fast i dit nej og tilbyder et alternativ til brystet. På den måde anderkender du at han har behov for at få lidt at spise eller drikke - det bliver tilbudt, men brystet er slut.

Han kender sandsynligvis godt til at noget er "slut!" og dette må du gerne overføre til brystet. Når tallerkenen er tømt for mad, når glasset er drukket, når bogen klappes sammen og historien er slut, så siger du "slut", når I slukker for fjernsynet, siger I "slut" - og det samme med brystet. Når han søger dit bryst, så siger du "slut!" og markerer på en måde, der er ikke mere, det er forbi - ligesom med de andre ting i hverdagen, som naturligt har en naturlig ende.

Med hensyn til mad og hans lyst til at spise, så er det rigtig godt at I holder fast i spisetider og at I som udgangspunkt tilbyder ham børnevenlig mad. Det betyder at han ikke skal have speciel retter, men skal have samme mad som I andre, men naturligvis i en konsistens som passer til ham. Og han må meget gerne spise selv og I må naturligvis også gerne hjælpe ham, når ha er træt og ikke kan overskue måltidet.

Det er vigtigt at han får madro og hvis han sidder for bordenden, så sæt ham ned ved siden af en af jer. Når han sidder for bordenden med jer ved hver sin side, så får han jeres fulde opmærksomhed og han ved, at når han kniber munden sammen, skubber til tallerkenen, leger med maden osv. så gør det noget ved jer - og det er naturligt også interessant at undersøge. Det er spændende for ham, at finde ud af, hvad der sker med jer omkring måltidet, når han afviser maden. Derfor kan det være godt at give ham en ny plads og det er vigtigt at give ham madro.

I skal ikke koncentrere jeg om hvordan han spiser eller hvor meget han spiser, men i stedet om at han skal møde maden igen og igen og være tryg ved den mad I serverer. Det kan være en god idé at lade ham starte fler måltider om dagen med lidt frugt i hånden, fordi I ved at han er glad for for frugt. Det at han har lidt frugt at gå igang med vil naturligt gøre at han starter med at spise når I bliver sat til bords. Det er en god vane at få indarbejdet. Og når han så beder om mere frugt, så må I gerne svare f.eks. "du må gerne få mere frugt, men du skal lige spise lidt af din frikadelle først" eller lignende. I må på den måde gerne stille lidt krav til ham.

Som I har læst at jeg har svaret andre, så er det vigtigt at stimulere hans lyst til at lege med maden uden for middagsbordet. Det betyder at han ud over at lege med sne i haven også skal være med til at bage boller og have bolledejen i hånden. Det betyder at han skal prøve at male med fingermaling, lege med modellervoks og lignende. Han skal også lege med vand og forskellige bøtter, kander osv. når han er i bad og hans lyst til at lave lyd skal også stimuleres ved at I giver ham en tromme, en xylofon eller lignende som han kan lave lyd med - og derfor ikke behøver banke med skeen eller ...


Annonce

... tallerkenen i bordet. Jo mere I har stimuleret hans sanser uden for bordet, jo mindre behøver han stimulere sanserne ved middagsbordet og jo bedre kan I naturligt også sætte nogle grænser for hvordan måltidet skal foregå.

Han må naturligvis gerne spise med fingrene, hvis han har det bedst med dette og her er det vigtigste lige nu at han spiser. Han kan dog med den alder han har godt spise med både gaffel og ske og det må I naturligvis også opfordre til.

Hvis han er glad for det søde (han er glad for frugt), så kan I godt prøve at finde lidt søde fødevarer og på den måde få introduceret lidt mere - det kan være rodfrugter bagt i ovnen eller en rodfrugtsmos. Det kan også med den alder han har nu være en meget fint revet råkostsalat - feks. med fintrevne gulerødder, spidskål og æbler, blandet med lidt appelsinstykker, ananas eller lignende og lidt appelsin eller ananas saft over. Det kan han få om eftermiddagen, hvor han er sulten og går i køkkenskabet:)

Det kan også være retter med mildkarry, hvor I putter æblestykker i retten. Det kan give lidt sødme. Rosiner eller lidt kokos en gang imellem kan også bruges i de mere asiatisk inspirerede retter, som det lyder som om at I godt kan lide. Sur-sød sovs vil han måske også synes om.


Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


I må godt stille små krav til ham om hvordan spisningen foregår. Hvis han bevidst smider med maden, kaster tallerkenen på gulvet, kommer maden op i glasset osv. så må I gerne som nu starte med at fortælle ham, hvad han skal gøre med maden "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt" eller lignende, så han hører, hvad det er I ønsker og hvad der skal ske nu. Men I må også hvis han bliver ved med at lege med maden gerne afslutte måltidet. I må gerne sige "Nej!" og så flytte hans tallerken, så bliver han sur, frustreret og det er okay - I giver ham tallerkenen igen og forklarer ham at han skal spise, maden skal i munden. Og hvis han så igen smider med maden og ikke spiser, så er det fint at afslutte måltidet. Han er færdig med at spise, han får vasket sine hænder, bliver tørret om munden osv. som også hører med til opdragelsen og så bliver han sat på gulvet og kan så lege i stedet. Han skal på den måde ikke "tvinges" til at sidde ved bordet.

Det kan godt være at han så kommer igen efter 10 minutter, hvor I stadig sidder ved bordet, og viser tegn på at være sulten, det er fint. Så anerkender I dette, han kan selv kravle op på sin høje stol, sætte sig ved bordet, som jo er der man sidder, når man spiser og så får han tilbudt lidt mere mad. Og kan så spise pænt.

Hvis hans måltid er afsluttet og han leger i stedet, så går der heldigvis ikke så lang tid før han jo igen bliver tilbudt lidt mad og så vi han naturligt ofte spise mere og bedre der. Små hyppigt måltider, præcist som beskrevet i jeres dagsplan er rigtig vigtigt :)

I kan naturligvis også overveje om jeres dreng har rigtig meget brug for at lege med maden, fordi han skal have lidt ekstra sansemotorisk træning. Der er blandt andet private ergoterapeuter der tilbyder dette ...

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

22. november 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvilket måltid, hvornår?

Kære Helen Vi har en datter på nu 4 måneder, som vi synes virker meget...

Læs hele brevet og Helens svar


22. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Vil ikke skemaden

Kære Helen Min datter, der nu er 7 måneder, vil pludselig ikke spise skemad....

Læs hele brevet og Helens svar


17. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mandler, hasselnødder mm. før 1 år?

Kære Helen Jeg har bare et kort spørgsmål i dag! Jeg har en dreng på 7...

Læs hele brevet og Helens svar


8. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Virker konstant sulten

Kære Helen. Jeg vil gerne høre, om du har nogle idéer til, hvordan jeg kan...

Læs hele brevet og Helens svar


6. november 2024 | Kost og ernæring | 2 år, 2 mdr.

Te til børn

Kære Helen Jeg læste netop dit nyhedsbrev om de forskellige virusinfektioner...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder


Annonce