Svar: Søvn og humør
16. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går fint hos jer. Det lyder som om at I har fået lidt mere rytme og stabilitet ind i dagtimerne og det lyder også som om at amningen og putningen går godt :)
Den ekstra amning at sove på er ofte en lille kort amning. Det er et tilbud om at få lidt ekstra mælk, som giver ro og slukker tørsten og barnet skal selv have lov til at regulere sit behov. Det betyder at hvis du ammer din dreng om aftenen og herefter putter ham i voksisposen og han så derefter virker til at have behov for mælken for at finde ro, så kan du godt tilbyde ham brystet imens han ligger i voksiposen og på den måde hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Han kan selv bestemme sit behov - nogle gange vil han die kortvarigt, andre gange længere tid og atter andre gange vil han afvise brystet, fordi han ikke føler tørst eller behov for den ekstra nærhed.
Du må også meget gerne amme ham, putte ham og så tilbyde ham en ekstra amning, når og hvis han vågner op efter måske ½ time og virker søgende. En del børn har behov for at få denne ekstra amning i løbet af aftenen og sover derefter så en lidt længere søvnstræk og det skal der være plads til. Det er helt i orden at barnet om aftenen har brug for kortere og hyppigere amninger. Mælken om aftenen er mere koncenteret og det betyder netop at når barnet dier kortvarigt, så få det små mængder koncentreret mælk i maven og det giver tilsammen en god mæthed og dermed en bedre søvn i løbet af natten ...
Det er rigtig fint at koble hans tremmeseng til din seng, så I på den måde ligger tæt ved hinanden om natten. Han kan lære at sove i egen seng og du kan samtidig blive i din seng. Det giver mulighed for at du kan lægge en hånd over på ham, berolige ham, kærtegne ham, lade ham mærke at du er der, uden at du behøver tage ham op hver gang og uden at du selv behøver stige ud af din seng :)
I kan godt forsøge at du ammer i stuen og far så tager over. Det vil fungere i nogle familier og det er okay. Det kan også fungerer i en periode og så ændre sig og det vil naturligvis også være okay - putteritualer, søvn osv. ændrer sig lidt hele tiden. Hvis tingene fungerer skal man ikke ændre på det og hvis det kan fungere hos jer er det fint. Men når det er sagt, så kan det dog ofte være svært at opdele putningen i to, så noget af putteritualet foregår i stuen og resten i soveværelset.
Det at skulle sove er jo altid forbundet med adskillelse fra forældrene, så når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen, så er der en risiko for, at jeres dreng vil opleve det at komme i soveværelset og over i egen seng, som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation - hos jer fra mor og brystet. I er her altså nødt til at prøve jer frem. Hvis det fungerer at far tager over og jeres dreng kan overgive sig til søvnen på denne måde, så er det fint. Men hvis I kan mærke at han bliver ked af det, og tydeligt har brug for mor, brystet og den nærhed, som mor netop i kraft af brystet kan give, så skal han naturligvis have sin mor.
Far kan sagtens stadig bade ham, frottere ham godt i håndklædet, smøre ham med creme, tumle lidt osv. så de to også har en rigtig dejlig og hyggelig stund om aftenen. Det vil være rigtig godt og dejligt for dem begge at have denne mulighed. Men når jeres dreng så skal sove, så vil han sandsynligvis have brug for mor og brystet og med dette lulles i søvn ....
Og det vil være rigtig fint at du her ammer ham i dobbeltsengen og til at starte med lader ham falde i søvn ved siden af dig i din seng og derefter flytter ham. Men hen af vejen, ammer ham i din seng, flytter ham stille og roligt over i egen seng, som er koblet til din seng, bliver hos ham, holder hænderne på ham osv. så han kan mærke at du stadig er der, at han ikke er ladt alene. Og I må gerne øve at han om natten sover uden voksipose, men i stedet med dyne og ved at han så kan mærke dig og dine hænder. Det vil ofte hjælpe ham netop at have en hånd at holde i eller at du hjælper ham med at samle hans hænder, fordi han på den måde også kan føle større samling på sig selv og dermed falde til ro. Hvis han sover bedre med sin voksipose, må du naturligvis også gerne bruge den, du skal bare sikre dig at han ikke får det for varmt, når han bruger den indendøre :)
I forhold til hans rytme om dagen, så vil denne sandsynligvis ændre sig lidt i løbet af den næste månedstid og det vil være naturligt at du stille og roligt begynder at give ham lidt skemad. Jeg vil anbefale at du starter op med lidt grød til frokost, som han får når han vågner sammen med lidt vand af en kop. Og så skal du amme ham rigtig godt inden han så puttes til sin middagslur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: ammes og sover videre i mors seng. Får en ekstra amning, når han omkring 6.30-7, begynder at virke til at vågne, for at se om du på den måde kan holde ham lidt mere sovende og morgenluren dermed springes over ...
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske et par timer som nu.
Frokost 11-11.30: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 og sover igen gerne et par timer, som han nu viser behov for.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort lur.
Aften 18: Her introduceres grøntsagsmos senere - men først skal han starte med skemad om dagen. Lige nu ammes han efter behov om aftenen, så han fyldes op med mælk og derefter kan sove godt om natten.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer lidt efter, hvornår dagens 3. lur ligger.
Sen aften 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre. Nogle nætter har han måske brug for en ekstra amning og det er okay. Det er rigtig flot at han mange nætter sover til næste morgen tidlig uden mælk :)
Tiderne er i min plan lidt anderledes end i din plan, men stadig ikke urealistiske at arbejde hen imod. En rytme med 2 længere lure og en powernap kan være en rigtig god idé at arbejde på nu og netop fordi han nu skal igang med skemaden, så vil dette også ofte hjælpe lidt mere rytme i løbet af dagen. Hele dagens rytme, har naturligt også betydning for hans humør og også for hvordan han sover - både om dagen og om natten.
Hvis han nogle gange når at falde i søvn ved brystet, så skal du ikke vække ham, når du flytter ham over i barnevognen, men endelig bare lade ham sove.
Det er også en god idé at du nogle gange triller ham til en længere lur, fordi du på den måde kan holde ham sovende. Du er således med til at påvirke hans indre ur og give ham netop behov for at sove en længere lur om dagen. Når du kan mærke at han har tendens til at vågne op fra en lur, må du således gerne trille ham lidt, for at se om du kan lulle ham lidt i søvn igen, så han får den søvn han har behov for.
Hans søvn begynder at indeholde flere stadier nu og de næste måneder - til han er 8-9 måneder gammel, begynder søvnen at minde mere og mere i sammensætning om den søvn vi voksne har. Og her er der tendens til at han kan vågne op efter f.eks. 45 minutter, 60 eller 90 minutter. Og nogle gange er det okay. Det kan f.eks. være helt okay at han om formiddagen sover en kortere lur på måske en times tid, mod at han så sover en længere middagslur og i 6 måneders alderen måske vil kunne nøjes med kun 2 lure dagligt ...
Tænder kan godt give uro i længere tid - flere uger, før de bryder frem. Det er dog når tænderne bryder igennem tandkødet, at barnet nogle gange bliver grædende og også nogle gange kan få lidt feber, rød numse og lignende og det varer ofte 1-2 døgn.
Men også alder og udvikling spiller ind på humøret lige nu. Det er helt naturligt at børn i din drengs alder kan virke mere pylret og måske mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm. Pludselig bliver han ked af det, hvis bedstemor eller andre kikker på ham eller forsøger at pludre med ham eller holde ham ...
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Han bevæger sig mere omkring nu, triller fra ryg til mave eller omvendt, prøver måske at krybe lidt over gulvet (baglæns), drejer om sin egen akse osv.
Og han begynder at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Begynder måske at skrige højt eller lave brummelyde og læbebobler.
I disse perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så oplever man ofte at deres humør bliver dårligere og at de kan være svære at tilfredsstille - og det kunne godt tænkes at I er inde i en sådan periode lige nu :)
Der er især tre af mine bøger jeg vil anbefale dig. Den ene er "Helens bog om børn og søvn" - i den kan du læse om søvnen hos børn i forskellige aldre, hvad du kan forvente, putteritualer, løsning af forskellige søvnproblemer osv.
Også "Helens bog om børn og mad" kunne være interessant for jer - her gennemgår jeg alt omkring skemad. Fra de første smagsprøver til mad i stykker og igang med familiemaden (4-18 måneder), der er dagsplaner, opskrifter osv.
Og så også "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg netop beskriver alt det der sker med jeres dreng både motorisk og mentalt og netop med fokus på hans følelser og behov og hvorfor han nogle gange reagerer som han gør ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske