Brev:
Søvn og humør
16. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Søvn og humør
Hej Helen,
Tak for dit svar tilbage i januar. Jeg har nu behov for at stille dig et par spørgsmål igen. Det er simpelthen en fantastisk luksus at have en brevkasse som din :-)
Som opfølgning på dit tidligere svar:
Pt. ammer jeg ham i søvn til natten, lægger ham i voksiposen og behøver nærmest kun at bære ham ind i soveværelset, hvorefter jeg kan stille ham fra mig. Du skrev i dit svar, at jeg kunne amme ham til sidst i voksiposen - jeg ved ikke, om der findes et godt fif - men jeg har ikke kunnet hitte ud af det andet end kort varigt. Så jeg har gjort det, hvis min søn er vågnet op umiddelbart efter, han er blevet lagt. I hvert fald er det ikke optimalt for mig, hvis der skal kunne gennemføres et helt måltid.
Jeg påtænker nu inden så længe, at min søn skal til at sove i sin junior seng ved siden af vores seng med den ene side af tremmer mod mig taget bort. Jeg har selv et forslag til, hvordan jeg ville gøre, men jeg vil rigtig gerne høre din mening.
Jeg havde forestillet mig at begynde på et fast putteritual fx. bad, massage og sang i soveværelset, som jeg tænker, at hans far skal stå for, så jeg får lidt aften også. Ligeledes vil jeg indføre en putteklud. Han bliver selvfølgelig ammet godt inden, far og ham går i soveværelset. Hvis han falder i søvn hos far, er det jo bare super. Men det forventer jeg ikke, at han gør, så derfor vil jeg komme ind og lægge mig ned og amme i søvn (indtil videre), have voksiposen stående i sengen (jeg kan ikke amme ham i hans egen seng), lægge ham ned i den og så vidt muligt få ham til at sove videre, uden at jeg skal bære ham. Alternativt kunne jeg tage voksiposen op og amme ham kort varigt i den - men hvordan kommer jeg så på sigt væk fra det? Jeg håber så, at han ligeså langsomt kan begynde selv at falde i søvn i voksiposen efter amning, og at jeg en skønne dag kan fjerne posen helt. Hvad tænker du om denne plan?
Dernæst har jeg et spørgsmål omkring hans lure i løbet af dagen. Først beskriver jeg lige vores nogenlunde faste rutine, så du har noget at gå ud fra:
Kl. 0500-0600 ammes og sover lidt videre.
Op kl. 0630-0700.
Bliver træt efter en time og får en lur på ca. 45 min i vores seng igen.
Op igen kl. 0800-0830 ca.
Træt ved kl. 1000, hvor han puttes i barnevogn til formiddagslur. Her sover han typisk mellem 2-3 timer.
Ca. kl. 1500 puttes han til sin eftermiddagslur, hvor han sover mellem 1-2 timer.
Nogen gange vil han sove en aftenlur og kommer således i seng ca. kl. 2030-2100. Andre gange og for det meste vil han gerne springe sin aftenlur over, og går således i seng 1930-2000.
Så vågner han mellem 2300-0100 og bliver ammet.
Nogen gange sover han igennem til kl. 5-6 andre gange ammes han ved 3-4 tiden.
Mit problem er, at han ofte falder i søvn ved brystet, inden sine barnevogns lure. Jeg prioriterer, at han får spist færdig, hvilket han gør i søvne til sidst. Skal han så vækkes for at falde i søvn i barnevognen?
Hvis jeg starter tidligere ud, kan han sagtens falde i søvn i barnevognen - dog mens jeg kører den. Men så er han max vågen i 1,5 time, hvilket jeg ikke helt synes er nok - derfor trækker jeg tiden lidt og så er det problemet opstår med, at han falder i søvn ved brystet.
Dernæst vågner han efter 45 min i barnevognen, hvor han skal hjælpes videre ved, at jeg kører lidt med ham. Jeg er begyndt, at gå ud og køre ham lidt, inden han vågner og i slutningen af hans lur (den sidste time) gå ud med jævne mellemrum og køre ham lidt. Jeg har læst, at det skulle være det rigtige at gøre. Når han vågner op og skriger, og jeg begynder at køre ham, er han tydeligvis ikke parat til at stå op, da hans øjne er lukkede, og han putter hovedet tilbage mod voksiposen, hvilket han ikke gør, når han er parat til at stå op. Gør jeg dette rigtigt? Og i så fald hvornår ændrer hans søvnmønster sig, så han ikke vågner hvert 45 min?
Et lille tillægsspørgsmål lidt uden for kategorien:
Jeg synes, at min søn har været mere pylret end vanlig her på det sidste. Jeg har altid kunnet trøste ham ved brystet (han bruger ikke sut), men jeg har været ude for nogle gange efterhånden, hvor det ikke har været muligt. Hvis jeg så gnupper hans gummer, falder han til ro. Han har også afføringen nogle gange flere gange om dagen, hvor der før godt kunne gå en uge i mellem. Han vil også meget gerne bide og have ting i munden, ligesom han nogle gange "hugger" ud efter min skulder eller ansigt med sin mund. Ovenstående burde jo være sikre tegn på tænder, men jeg har læst mig til, at det "kun" skulle stå på et par dage, og nu har det været næsten 2 uger, og jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være nogle tænder på vej. Jeg har selvfølgelig også været bekymret for, om han skulle være mere sulten og har forsøgt at tilbyde ham ekstra mælk i sutteflaske og på kop, sutteflasken tager han slet ikke, og han virker mildest talt uinteresseret i mælken i koppen. Hvad tænker du?
Han tager stadig fint på, vejer nu 7,8 kg og er 67 cm lang. Jeg overvejer at starte op med skemad i løbet af en uges tid.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker :-)
Pernille