Svar: 3 lurs modellen
16. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Marta
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til. Det er rigtig dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen, er glad for min brevkasse og mine bøger og nu også har fået lyst til at skrive selv - tak :)
Det er meget fint og helt okay at jeres datter sover 4 lure dagligt. Hvis hun, som du skriver er "high-need", så vil hendes søvnbehov ofte være lidt mindre end gennemsnittet og det er naturligt at hun kan have brug for en ekstra lur. Den giver hende et ekstra afbræk i løbet af dagen, som så gør at hun har lidt mere overskud til at opleve og være på i sine vågne timer. Da hun også sover kortere lure, så er det helt okay at hun får en ekstra lur - så du skal ikke ændre noget der.
At hun står op kl ca 7 hver morgen lyder rigtig fint og du skal og kan ikke begynde at rykke hende i løbet af dagen. Det er hun for lille til. Jeg tænker også at hendes lure naturligt vil ændre sig, hendes søvn vil ændre sig de næste to måneder. Både i takt med at hun bliver ældre og søvnen ændrer sammensætning, men også fordi hun stille og roligt kommer igang med lidt skemad, bliver bedre til at være vågen imellem lurene osv. og naturligt på den måde får lidt mere rytme og en dag, som giver dig lidt mere overblik. På den måde arbejder tiden altså for jer.
Du må dog gerne allerede nu forsøger at indføre lidt faste rutiner omkring hendes putning, så hun f.eks. bliver skiftet, bliver svøbt, bliver ammet og bliver puttet med sut, beroligende hænder, klud ved ansigtet eller lignende. Det at du bruger voksiposen om dagen er rigtigt fint, fordi hun så begynder at forbinde denne pose med at det er sovetid. Nogle gange kan det være en god idé at du ammer hende imens hun ligger i voksiposen - det kan gøre at hun slapper mere af og lettere overgiver sig til søvnen.
Du kan naturligvis også vælge ikke at amme hende, når hun skal sove, som du selv er inde på, - men det vil ofte være svært så at få skabt en rytme, hvor hun sover længere lure ... En flaske kan nogle gange være en idé ... Nogle gange skal du også lade hende die, når hun vågner og så putte hende uden brystet og når hun så begynder på skemad, så vil hun naturligt få en rytme, hvor hun så får skemad, når hun vågner og igen tilbydes brystet ingen søvn - hvilket igen ofte vil være med til at give mere rytme og også bedre søvn om dagen (på sigt, ikke endnu).
Nogle gange kan det hjælpe at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen, så hun får helt tæt kontakt og nærhed med dig og får lov til at falde i søvn der. Nogle gange er løsningen at bruge slyngevuggen om dagen, ligesom du bruger den om natten. Altså ingen faste regler, du er nødt til at gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst for jer lige nu.
Det er helt naturligt at hun har svært ved at fornemme behov for mælk og svært ved at finde ud af om hun vil spise eller ej. Og det er vigtigt at du nøder hende, prøver at lokke med brystet, for ofte tager hun alligevel fat og ender så med at die og spise pænt og har faktisk behov. Hun har bare rigtig svært ved at fornemme det og derfor er du nødt til nogle gange at holde fast i at hun skal have sin mælk, også selvom hun starter med at protestere. Det er en balance, for hvis det kan hjælpe at amme hende mere, når hun næsten sover eller det kan hjælpe at amme hende, lige når hun vågner, så skal du naturligvis gøre dette.
Nogle high need børn har glæde af flaske, fordi mælken her løber let til dem og de skal ikke arbejde så meget for at få mælken ud. Med det samme de dier, så kan de smage at mælken er der og det kan nogle gange gøre at de bliver mere roligt. For andre er det så lige modsat - de bliver frustrerede over at det går hurtigt og vil derfor også afvise flaske - igen er du nødt til at gøre det, som du fornemmer I har lyst til og det som vil virke hos jer - måske er du så glad for amningen, at det hos jer er helt udelukket at overveje flaske og det er naturligvis også okay :)
Det kan nogle gange være en idé at begynde at kikke lidt på klokken og putte hende efter hvad uret viser og ikke efter de signaler hun sender. For nogle gange kan det være rigtig svært at finde ud af, hvornår hun egentlig er putteklar og derfor kan man nogle gange risikere at putte hende for tidligt og andre gange putte hende for sent, hvor hun så når at blive for overtræt. Når man har et barn som jeres datter, kan det derfor nogle gange være en idé at prøve at skabe en rytme ved at se lidt mere på klokken og lave en fleksibilitet på +/- ½ times tid. Så du nogenlunde ved indenfor hvilket tidsrum hendes lure i løbet af dagen skal ligge på.
Jeg håber at lidt af ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske